​Hårt slag mot sårbara entreprenörer

Över hela världen kämpar entreprenörer och småföretagare för sin överlevnad i coronavirusets spår. I ett slag förändrades villkoren. För många rycktes hela grunden för företagandet bort – marknader försvann, transportkostnader ökade och kunder uteblev.

Det gäller företagare i den rika världen så väl som i den fattiga. Den stora skillnaden är statens möjlighet att lindra fallet. I vår del av världen presenteras olika stödpaket för att hjälpa småföretagare att överleva och i vissa länder ges också direkt ekonomiskt stöd till befolkningen för att hålla uppe konsumtionen.

I andra länder är det inte så. I de länder där Hand in Hand arbetar, som t.ex. Indien och Östafrika, innebär corona-restriktioner att redan känsliga småföretag får ta en hård smäll, ibland dödlig. Många småföretag går under och deras ägare med familjer står utan inkomster. I Indien ser vi en enorm intern migration av förtvivlade människor, vars möjligheter till försörjning försvann över en natt. I Kenya märks redan effekterna av statens restriktioner. När marknader stängs förlorar företagarna möjligheten att sälja sina varor. Många småföretag i Östafrika baserar sin verksamhet på jordbruksprodukter, för varje dag som går utan försäljning desto större risk att varorna förstörs.

I ett enda slag har också kostnaderna för produktion ökat. Transportkostnaderna har fördubblats sedan regeringen beslutade om minskat antal passagerare i de annars så fyllda minibussarna. Kostnaderna för fröer och gödsel har ökat dramatiskt. De som lever i fattigdom kläms från alla håll – ökade kostnader, mindre intäkter och för vissa svårigheter att betala tillbaka lån.

När skolorna stänger och barnen är hemma ökar behovet av mat. Trots att familjen ofta har betalat en skolavgift där mat ingår står de nu inför faktum att fler munnar ska mättas. Samtidigt ökar matpriserna i flera regioner.

Afrika har den högsta andelen av informella arbeten i världen 85,8%. Det betyder högst andel av sårbara arbeten. En försörjning som bygger helt på egen kraft att ta tillvara på möjligheter. Det är den kraften Hand in Hand stödjer genom hjälp till självhjälp och social mobilisering. Men restriktioner i rörelsefrihet och isolering riskerar att, åtminstone under en tid, urholka människors möjligheter till försörjning.

För att inte coronakrisen ska radera de framsteg som tidigare har gjorts, behöver småföretagare i alla delar av världen stöd. Behoven är förstås inte mindre i regioner med fattigdom, även om summorna är mindre. Där, precis som här, är vår förmåga att ha ett långsiktigt perspektiv, samtidigt som vi hanterar en akut kris, avgörande. Det handlar om medmänsklighet och solidaritet – också på en global nivå. Hand in Hand arbetar vidare för att minska effekterna av coronaviruset i våra samarbetsländer.

STÖD VÅRT ARBETE HÄR >>