Hand in Hands insatser i Zimbabwe - mer relevanta än någonsin

Nyligen publicerades FN:s särskilda rapportörs preliminära observationer gällande rätten till mat i Zimbabwe. Rapporten bör ses som ett nödrop, en vädjan till det globala samhället att stödja landet och dess invånare.

Vid årsskiftet beräknas 6–8 miljoner av landets 13 miljoner invånare drabbas av hungersnöd. Krisen i Zimbabwe har pågått i årtionden, fattigdomen breder ut sig och arbetslösheten i landet är skyhög. Den rasande inflationen har ökat levnadskostnaderna och situationen är särskilt oroväckande för samhällena på landsbygden, där 80% av befolkningen, främst kvinnor, är helt beroende av sina grödor. Grödor som drabbats hårt av torka till följd av klimatförändringar. Miljoner människor saknar tillgång till sjukvård och rent vatten, med följd att barnen börjar bli undernärda.

”Regering, humanitära organisationer och givarsamhället bör se krisen som en möjlighet att ge stöd till småskaliga bönder, särskilt kvinnor. Då skulle nuvarande jordbruk kunna omvandlas till mer varierade och hållbara livsmedelsproduktions- och konsumtionssystem.” skrev FN:s särskilda rapportör i sina observationer.

Fortsätter arbeta långsiktigt

Hand in Hand Sweden och Hand in Hand Zimbabwes arbete är alltså mer relevant än någonsin. Vi fortsätter därför, som vi gjort i Zimbabwe sedan 2011, att arbeta långsiktigt för att säkra inkomster och försörjning för några av de mest utsatta i Zimbabwe. Vi stärker lokal kapacitet, utbildar människor och stöttar samhällen att utvecklas. Tack vare ditt stöd kan familjer fortsatta skicka barnen till skolan, äta näringsrika måltider varje dag och odla grödor inte bara för konsumtion, utan också för att få en grundinkomst.

Vi på Hand in Hand är övertygade om att entreprenörskap är ett kraftfullt verktyg för att säkerställa social och ekonomisk egenmakt, för såväl kvinnor som ungdomar och män. Under vår utbildning formas dessa individer till självsäkra företagare som samarbetar och stärker varandra. Vi uppmuntrar människor att investera i sina affärsidéer, förbättrar deras tillgång till mikrolån och hjälper dem att expandera och hitta nya marknader. Vår metod bygger på jämställdhet och vi ser miljöfrågor som en nyckel till att utrota fattigdom och skapa ett mer rättvist och hållbart samhälle.

Det är inte för sent

Zimbabwes invånare har genom åren visat sig vara mycket motståndskraftiga och besitta en stor förmåga att anpassa sig till de alltmer kritiska förhållandena i sitt land. Detta visar att det ännu inte är för sent att säkerställa en bättre framtid för miljoner kvinnor, barn och män i landet.

Småskaliga jordbrukare, hantverkare och andra företagare är fortfarande aktiva över hela landet och arbetar inom den informella ekonomin för att skapa nya affärsmöjligheter. Hand in Hand utbildar dem i hur man sparar och investerar sina pengar, breddar sin verksamhet, identifierar nya och mer hållbara inkomstkällor och säkrar tillgång till mat, inte bara för sig själva utan för hela samhällen.

Tydliga effekter

Just så, hjälpte vi den unga kvinnan Mediator att utarbeta en affärsplan för att tillsammans med sin familj, skapa och sälja lerkrukor.

Mediator | Foto: Ghinwa Daher - What took you so long

Med vårt stöd kunde Pellagia sköta både gård och familj, samtidigt som hon framgångsrikt började föda upp och sälja kycklingar till den lokala marknaden och skolorna i närområdet. Vi motiverade medlemmarna i självhjälpsgruppen Rise up and Act att skaffa en bit mark, som de nu odlar grönsaker och föder upp kalkoner på. De tjänar äntligen tillräckligt mycket för att kunna stanna kvar i sitt samhälle och varje dag inspirerar de andra ungdomar att göra likadant.

Pellagia

Rise up and Act

Vi har ett ansvar

En kris stundar för miljontals invånare i Zimbabwe och vi kan med all säkerhet vänta oss fler nödsituationer i framtiden. Men, vi har idag fortfarande möjlighet och inte minst ett ansvar att åstadkomma en förändring, och hjälpa människor att hantera krisen. En förändring som inte bara mildrar en rådande akut situation utan även bygger motståndskraft på lång sikt.

Ovan case är hämtade från MEY - ett treårigt projekt finansierat av Postkodlotteriet. #postkodeffekten

• globala målen