Världens fattiga under hård press

Världen befinner sig i ett pressat läge. Klimatförändringar, covidkris, krig, inflation och snabbt stigande matpriser sätter en oerhörd press på världens fattiga. En katastrof på ett ställe fortplantar sig snabbt till andra delar världen. Enligt FN står 120 miljoner människor i Afrika inför en matkris och behovet från WFP, World Food Programme är rekordhögt.

Risken är överhängande att ytterligare 263 miljoner människor faller ner i extrem fattigdom, enligt en rapport från OXFAM. Det är som om hela den sammanlagda befolkningen i Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Spanien skulle tvingas leva på under 18 kronor per dag. De senaste decenniernas framsteg i att bekämpa fattigdom är som bortblåsta och sammanlagt 860 miljoner människor kommer att kämpa för sin överlevnad i slutet av året. ”Coronaviruset krossade oss och de rusande matpriserna svälter oss”, säger en taxichaufför i Nepal om sin dagliga kamp. Han har inte länge råd att låta sina barn gå i skolan.

Skenande matpriser

Många utvecklingsländer är helt beroende av matimport. De höga priserna drabbar främst fattiga människor i städerna, som köper sin mat på lokala marknader i slumområdena. Ukraina är den femte största exportören av vete och den största av solrosolja. Av Östafrikas import av vete kommer över 90 procent från Ryssland och Ukraina. Det gjorde att kriget snabbt fick dramatiska effekter på lokala marknader i t ex Nairobi. På bara några veckor har priserna på livsnödvändiga basvaror fördubblats. Höjda bensinpriser slår också snabbt igenom på matpriserna

"Det är uppenbart att effekterna av kriget i Ukraina drabbar fattiga människor hårt. Matpriserna var höga redan innan, men nu når de långt över smärtgränsen. Matolja, mjöl och paraffinolja är nödvändiga basvaror som alltfler inte har råd med", säger Hand in Hands generalsekreterare Stina Götbrink som just kommit tillbaka från en resa i östra Afrika.

Hand in Hand driver projekt ibland annat Kenya och Zimbabwe för att öka inkomstmöjligheterna genom egenföretagande, för framförallt kvinnor som lever i fattigdom. Det sker genom mobilisering i självhjälpsgrupper, sparande och utbildning i entreprenörskap. I Kenya är hela 80 procent av befolkningen småbönder. De är beroende av egen pro­duktion för såväl mat för dagen som inkomst, överskottet förser i sin tur miljoner andra hushåll med livsmedel.

Hoppet spirar med solrosor

Nu när priserna på importerade livsmedel har skjutit i höjden blir det allt viktigare med inhemsk produktion av bland annat matolja. Hand in Hand arbetar hela tiden med anpassa sina projekt till den lokala verkligheten och hitta nya vägar för att generera inkomster. Därför lanseras nu ett projekt med solrosodling i Kenya. Av blommornas frön pressas solrosolja som kan ersätta importerad matolja.

Solrosor klarar av torka, trivs tillsammans med bin och mår bra av att planteras i skuggan av träd, Solrosornas blommor är rika på pollen och bidrar till att bin trivs, vilket förbättrar pollineringen av andra grödor. På så sätt bidrar projektet till att öka produktionen av honung, andra frukter och nötter, vilket stärker den biologiska mångfalden.

I ett första steg kommer Hand in Hand nå ut till 2 000 småbönder i Kenya och räknar med att deras inkomster kan höjas med 30 procent. Med lärdomar från projektet är målet att öka antalet solrosentreprenörer och tillgången på matolja.

Ukrainas nationalblomma solrosen har blivit en symbol för solidaritet med det ukrainska folket och motståndet mot den ryska invasionen - låt den också bli en symbol för solidaritet med människor som lever i fattigdom.

>> STÖD PROJEKTET <<

• kenya