Om krigets konsekvenser | Nyhetsbrev 21 mars 2022

Vi ser med fasa hur människor flyr för sina liv från de fruktansvärda bombningarna i Ukraina.

EU diskuterar både flyktingmottagande och hur förnödenheter ska kunna nå dem som hukar under beskjutning. Civilsamhället mobiliserar och de humanitära organisationerna möter miljontals flyktingar vid gränserna. Kriget skapar både skräck och lidanden i stunden – men även långvariga konsekvenser. UNDP:s beräkningar visar att ett fortsatt krig skulle leda till att upp till 90 procent av den ukrainska befolkningen hamnar i fattigdom.

Världen är idag sammanlänkad på så många olika sätt. Globaliseringen gör att en katastrof på ett ställe snabbt kan fortplanta sig till andra delar av världen. Kriget är inte bara ett angrepp på Ukraina utan även på världens fattiga.

”Kriget når långt utanför sina gränser, ett Damoklessvärd som hänger över världsekonomin – speciellt över utvecklingsländerna.”

Så sa FNs Generalsekreterare Antonio Guterres häromdagen.

Vi ser hur marginalerna återigen krymper för Hand in Hands entreprenörer när inflationen ökar. Mitt i omstarten efter kulmen av pandemin ökar pressen på redan utsatta.

Afrika och andra låginkomstländer importerar mellan 30 och 50 procent av sitt vete från Ryssland och Ukraina. Vetepriserna ökar nu kraftigt, så också priserna på bränsle och gödningsämnen. Leveranskedjor bryts och matimporten fördyras, särskilt i utvecklingsländerna.

De har under lång tid kämpat för att komma igenom pandemin, med inflation, räntehöjningar och en urholkad ekonomi som följd. Nu bombas även deras brödbod sönder. Risken är därför överhängande att vi närmar oss en hungerkatastrof då stigande kostnader för bränsle och insatsvaror driver upp livsmedelspriserna.

”Vi måste göra allt för att avstyra en orkan av hunger och en härdsmälta för det globala matsystemet.”
- Antonio Guterres, mars 2022.

Av Hand in Hands entreprenörer i Indian och Afrika arbetar 70 procent inom jordbruket. Vår uppgift är att stärka deras motståndskraft så att de klarar av ännu en påfrestning och bibehåller sin försörjningsförmåga, men också så att de kan bidra till att öka tillgången på livsmedel i närområdet.

Trots att världens ögon nu, med all rätt, riktas mot Ukraina, finns enorm utsatthet och fattigdom på många andra håll som behöver resurser och uppmärksamhet.

Varmt tack till alla er som redan idag gör det möjligt för oss att utföra vårt arbete när nu behovet av våra insatser ökar dramatiskt. Vi hoppas på ditt fortsatta stöd och att det även kan inspirera andra att lyfta blicken och ta in världen.

Källa 1
Källa 2