​Hand in Hand och NOX bekämpar fattigdom tillsammans

NOX Consulting har ingått ett strategiskt samarbete med välgörenhetsorganisationen Hand in Hand Sweden. Båda företagen brinner för entreprenörskap och delar värderingen att företagande bygger förutsättningar för människors möjlighet att skapa frihet, självständighet och framgång. Genom NOX stora nätverk av hundratals egenföretagare och starka entreprenörsanda kan NOX tillsammans med Hand in Hand göra stor skillnad.

Samarbetet innebär att genom insamlingar stötta fler kvinnor att starta företag i Kenya, att NOX ska vara en förebild för företag i branschen, att tillsammans med det stora nätverket sprida budskapet om hur man kan bekämpa fattigdom genom företagande och att Pernilla Ramslöv personligen ska vara ambassadör för Hand in Hand.

”Vi är otroligt stolta över att NOX engagerar sig i Hand in Hand och aktivt bidrar till att bekämpa världsfattigdomen”, kommenterade Håkan Jarlenius, kommunikationschef Hand in Hand Sweden.

"Vi har sedan starten på NOX lagt pengar på välgörenhet varje månad, säger Pernilla Ramslöv, VD på NOX Consulting. Med detta strategiska samarbete tar vi ytterligare ett stort steg i vårt välgörenhetsarbete. Det känns fantastiskt att kunna skapa möjligheter för all våra konsulter att kunna bidra på ett positivt sätt. Dessutom klappar mitt hjärta lite extra för kvinnors företagande, så den här satsningen känns väldigt rätt för oss som företag.

NOX är ett virtuellt nätverk av fler än 600 entreprenörer/egenföretagare, vi har inga anställda men agerar som en mellanhand för företag och IT-konsulter. Vår styrka är nätverket och vi vet att vi tillsammans kan göra skillnad. NOX startades 2011 och idag har vi fler än 100 konsulter ute i uppdrag och omsätter mer än 100 miljoner. Därför blir vi en naturlig förebild för företagande och entreprenörskap.

Vi har sedan vi grundade NOX aktivt deltagit i välgörenhetsarbete varje månad. Vår vision är att vara en förebild för individer och företag – ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Därför startar vi NOX Empowerment. NOX Empowerment är ett initiativ och en del i NOX CSR policy där vi visar på att vi kan göra en stor skillnad tillsammans.

Vision: NOX Empowerment ska verka för att bygga broar mellan personer, familjer, städer och länder där jämställdhet och företagande står i centrum. NOX ska vara en förebild för individer och företag – ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

• utbildning
  • samarbete & partnerskap

Hand in Hand bekämpar fattigdom genom utbildning och företagande. Vår vision är att skapa 10 miljoner jobb och på så sätt medverka till att utrota världsfattigdomen. Vår affärsmodell är effektiv och framgångsrik och bygger på att hjälpa fattiga människor att hjälpa sig själva, dvs. hjälp till självhjälp. Det gör vi genom att utbilda och träna kvinnor i entreprenörskap och sedan - ibland genom att länka dem till mikrolån - hjälpa dem att starta ett eget företag. Tack vare företaget kan kvinnorna öka familjens inkomst väsentligt vilket innebär att familjemedlemmarna kan äta bättre, bo bättre samt ha råd att köpa livsnödvändiga mediciner om nödvändigt. Dessutom har föräldrarna råd att låta sina barn gå i skolan.

Hand in Hands arbete har hittills resulterat i att över 1,3 miljoner företag och fler än 1,9 miljoner jobb har skapats i våra verksamhetsländer (Indien, Afghanistan och Östafrika) - det innebär att drygt 10 miljoner människor har fått bättre livsvillkor!