Julklappar som bekämpar fattigdom

Hand in Hand är en organisation som ger kvinnor och unga i Indien, Kenya, Zimbabwe och Afghanistan möjlighet att starta företag och ta sig själva och sin familj ur fattigdom. De utbildas i ekonomi, sparande, bokföring och marknadsföring samt yrkestränas vid behov. Ett startat företag beräknas i snitt försörja en medelstor familj på fem personer.

Inför julen 2019 har givare möjlighet att visa sitt stöd för Hand in Hand samtidigt som de erhåller recept- och fotoboken Recipe for Change eller ett armband som Hand in Hand-utbildade entreprenörer tillverkar av metallavfall.

Recept- och fotoboken ”Recipe for Change”

I boken Recipe for Change har matkreatören Paul Svensson och fotografen Lena Granefelt samlat bilder, intryck och recept från sina besök i Kenya. Läsaren möter stolta entreprenörer, utbildade av Hand in Hand och kan göra djupdykningar i det östafrikanska köket med spännande råvaror, dofter och upplevelser.

Recepten i boken är en koppling mellan Sverige och Kenya då recepten bygger på de grödor som kvinnorna odlar.

- Stoltheten och glädjen hos Hand in Hands entreprenörer går inte att ta miste på; Naomi har kommit långt i sin grönsaksodling, hon odlar inte längre bara för att överleva, utan kan nu sälja sina varor och har råd att skicka sönerna till skolan. Alla jag möter har respekt för vad jorden och djuren ger och alla råvaror får samma uppmärksamhet, det är en bild av Kenya som jag bär med mig hem och som jag inspirerats av i min tolkning av det Kenyanska köket för Recipe for Change, säger Paul Svensson, matkreatör, krögare och profil för hållbar matlagning.

Hand in Hand-armband av entreprenörerna i Victorious Bones

I en liten trång gränd i Nairobis slum har Victorious Bones sin hemvist. Självhjälpsgruppens ”lokaler” består av två mindre skjul – ett där själva tillverkningen pågår och ett annat där produkterna presenteras och där man har sina möten.

Gruppens affärsidé är att se skräp och avfall som resurser – och detta material tillverkar de en rad fantastiska produkter av. Ben, horn, metall och trä är primärt de material som används – sådant som annars slängs och samlas på soptippar som präglar stora delar av Nairobis slum.

Gruppen består av män och kvinnor som alla levt i utsatthet och fattigdom och beskriver sitt arbete här som en vändpunkt i livet. De är väldigt medvetna om miljöproblemet i sin närmiljö och känner att de gör en viktig insats genom att ta vara på ”skräpet” – samtidigt som de får en inkomst och kan försörja sig och familjen. Genom Hand in Hands entreprenörskapsträning har de nu kunskap om sparande, bokföring och marknadsföring – och de har stora drömmar om framtiden!

Genom en gåva om 500 kr eller mer kan du välja att erhålla antingen ett Hand in Hand-stansat armband eller boken Recipe for Change. Julklappar som bidrar till en bättre framtid för de som behöver det mest.