SM-favoriter stöttar kvinnligt entreprenörskap i Kenya

Mustafa Mohamed och Charlotta Fougberg springer Stockholm Marathon och samlar in pengar till kvinnor i löpträningsmeckat Iten i Kenya genom kampanjen Run for Change with Hand in Hand

Run for Change är ett samarbete mellan Maratongruppen och organisationen Hand in Hand. Målet med insamlingsprojektet Run for Change with Hand in Hand är att minst 175 kvinnor, under 2,5 års tid, får utbildning och träning av Hand in Hand så att de kan använda sin potential och utvecklas till småskaliga och framgångsrika entreprenörer. Alla kan delta i insamlingen, löpare som icke-löpare och beloppet är valfritt så att alla ska kunna vara med och bidra. De som springer Stockholm Marathon kommer att få en gnuggis-tatuering att fästa på kroppen för att manifestera sitt engagemang.

Elitlöpare skapar egna insamlingar

SM-favoriterna Mustafa Mohamed och Charlotta Fougberg har startat egna insamlingar i sina sociala medier till förmån för Run for Change och kommer att springa Stockholm Marathon iförda Run for Change-tatueringen.

– Jag kom till Sverige som elvaåring från ett stundande krig i Somalia och hade turen att växa upp i en trygg miljö. För mig är det självklart att stödja kampanjen Run for Change, jag vet själv vad det betyder att få stöd för att förändra sitt liv och ta sig ur fattigdom, säger Musse.

Hälsa, hopp och egenmakt

Hand in Hands mål är att bekämpa fattigdom genom entreprenörskap, det sker genom att organisationen utbildar framförallt kvinnor i låginkomstländer så att de kan använda sin potential och utvecklas till småskaliga och framgångsrika entreprenörer. Effekterna av Hand in Hands arbete blir att kvinnorna börjar tjäna pengar, vilket leder till att hela familjen får det bättre - barnen får utbildning, hälsan förbättras, kvinnornas egenmakt stärks och de får en helt annan möjlighet att påverka sina liv.

– Jag tycker det är så spännande och otroligt ärofyllt att få vara en del av ett så viktigt projekt som Run for Change. Jag tror verkligen att kunskap är ett starkt verktyg för att bekämpa fattigdom och utveckla en god självkänsla, säger Charlotta.

• samarbete & partnerskap
  • run for change

Hand in Hands vision är en värld utan fattigdom. Genom utbildning, träning i entreprenörskap och tillgång till mikrolån hjälper vi framförallt kvinnor att starta små familjeföretag. Tack vare den ökade inkomsten kan de långsiktigt förbättra situationen för sig själva och sina familjer.

Hand in Hand verkar genom partnerorganisationerna Hand in Hand India, Hand in Hand Eastern Africa och Hand in Hand Zimbabwe. Fram till idag har över 3 miljoner företag startats och 4,7 miljoner arbeten skapats genom verksamheten i nätverket Hand in Hand.

Verksamheten granskas av Svensk Insamlingskontroll. Vårt 90-konto garanterar att din gåva används effektivt och ansvarsfullt. Vi är även medlem i Giva Sverige.