Världen behöver fler jobb – och fler entreprenörer | Nyhetsbrev 28 september 2021

Det nya normala

Här hemma har vardagen nu börjat likna livet före pandemin och även ekonomin har hämtat sig snabbare än vad många trott.

I våra verksamhetsländer är läget delvis annorlunda. Pandemins effekter har slagit hårdast mot världens fattiga, människor som lever utan trygghet, buffert eller några ekonomiska skyddsnät.

Det hoppfulla är att verksamheterna i alla länder Hand in Hand arbetar nu återhämtar sig i rask takt. Då miljoner människor förlorat sin försörjning under pandemin har behovet av våra insatser aldrig varit större. Världen behöver helt enkelt fler jobb – och fler entreprenörer!

Nu satsar vi på grönt entreprenörskap!

Länderna vi arbetar i är hårt drabbade av klimatförändringarna och Hand in Hand har sedan lång tid drivit innovativa, klimatsmarta projekt inom återvinning, förnybar energi, biodling, återbruk och hållbart jordbruk.

Nu behöver vi öka takten! Med agenda 2030 i fokus gör vi därför en omfattande satsning på det gröna entreprenörskapet. Vi kommer att arbeta för att fler projekt har ett tydligt hållbarhetsperspektiv och stärker den cirkulära ekonomin. Det är sådana företag som skapar motståndskraft mot framtida kriser och som ger möjligheten till en långsiktig försörjning.

Ge en gåva >>

Waves of Change skapar ringar på vattnet

Fattigdomen i världen och frågan om nedskräpning av våra gemensamma hav är tydliga fokus i FN:s globala hållbarhetsmål. Båda dessa utmaningar adresseras i projektet Waves of Change, finansierat av Postkodlotteriet. Målet med Waves of Change är att förena människor och kraftsamla över gränser, för att med konkreta lösningar anta några av vår tids stora utmaningar.

Med detta som utgångspunkt var det hjärtevärmande att se hur en av Hand in Hand Indias självhjälpsgrupper i fiskarsamhället Mamallapuram, inspirerades av en kampanj 20 mil bort och själva bestämde sig för att bidra till en bättre miljö.

Läs vidare >>

Plastslöjd på skolschemat

Nu startar Plastslöjd - ett initiativ startat av Tekniska museet tillsammans med Hand in Hand och Håll Sverige Rent, inom ramen för Waves of Change.

En av vår tids viktigaste miljöfrågor handlar om plast, och som ett sätt att berätta om materialet och engagera barn och unga bjuds nu skolor i hela landet in att delta i Plastslöjd - ett enkelt och roligt sätt att engagera också Sveriges högstadieelever i en avgörande framtidsfråga.

"Plasten är ett enormt miljöproblem som vi här hemma i Sverige delar med resten av världen. Vi är väldigt måna om att unga i landet fortsätter få insikt i plastens inverkan på miljön och att de engagerar sig kring lösningar. Därför tycker vi att plastslöjd-projektet är båda roligt och viktigt", säger Anna Bertmar Khan, programchef på Hand in Hand Sweden.

Läs pressmeddelandet >>

Office Recycling stödjer Byprojekt

Tack vare Office Recyclings viktiga stöd och engagemang i Hand in Hand kommer en hel by i Indien att lyftas ur fattigdom!

Projektet äger rum i byn Lodariyal som ligger i delstaten Gujarat. Här är bristen på jobb enorm, de flesta kvinnor saknar helt egen inkomst. Fokus i projektet är att utbilda kvinnor i entreprenörskap inom sanitet och avfallshantering, så att de kan de starta små hållbara företag och på så sätt få en stabil inkomst. Då kan barnen gå i skolan och äta sig mätta varje dag.

Samtidigt som byinvånarnas livsmiljö förbättras, bidrar projektet till ett långsiktigt hållbart samhälle genom att stärka kvinnornas ställning och ekonomiska egenmakt.

"Vårt viktigaste uppdrag är att bidra till en mer hållbar värld. Samarbetet med Hand in Hand är således en självklar del i vårt CSR-arbete. Vi tror att långsiktiga metoder föder hållbar förändring och genom byprojektet investerar vi i människan och hennes potential", säger Dino Eklöf, VD & Grundare, Office Recycling.

Tack Office Recycling för att ni stöttar det gröna entreprenörskapet!

Run for Change!

Vi är så glada över att Sverigeeliten i maratonlöpning Mustafa Mohamed och Charlotta Fougberg stödjer Run for Change with Hand in Hand!

Målet med Run for Change är att dra igång ett projekt i Iten, Kenya, där cirka 175 småföretag kommer startas och ännu fler jobb skapas.

"I Iten tränar eliten av långdistanslöpare. Jag har själv varit där flera gånger och blir ofta väldigt berörd över hur folk kämpar för att få ihop livet. Därför känns det extra fint att få hjälpa till just där", skriver Mustafa "Musse" Mohamed på sin Instagram.

Hittills har vi samlat in halva summan. Nu behövs din hjälp! Swisha din gåva till 9000 910 (märk den ”RFC”).

Läs om Run for Change >>

>> PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV <<