Butiksanställd skjuten på Pressbyrån i Göteborg

Den man som sköts igår kväll på Pressbyrån i centrala Göteborg var anställd och jobbade ensam. Handels kommer besöka butiker i närheten för att ge stöd åt medlemmar som känner oro.

“Anställda i handeln står bokstavligen i skottlinjen för det ökade våldet i samhället. Våldsutvecklingen är fruktansvärd och oacceptabel. Nu måste hela samhället och särskilt politikerna göra allt för att vända utvecklingen. Inte en enda anställd ska behöva känna rädsla över att nästa skott kommer på deras arbetsplats”, säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handels

Samhällsutveckling de senaste åren har gjort att anställda i handeln är allt mer utsatta för våld, hot och trakasserier. Skjutning i Göteborg är en i raden av skjutningar som förekommit i närhet av handelsplatser.

“Handels regionala skyddsombud har tät kontakt med medlemmarna på arbetsplatsen och med arbetsgivaren. Vi kommer även göra arbetsplatsbesök på butiker i närheten för att prata med Handels medlemmar där. En sån här fruktansvärd händelse skapar stor otrygghet som sprider sig. Då är det viktigt att medlemmarna känner att de har stöd”, säger Beatrice Ekelund, förste ombudsman på Handelsanställdas förbund i Göteborg.