Fackklubben på Stora Coop Norremark i Växjö

Coop i Växjö är handelns bästa arbetsplats 2023

Varje år utser Handels den bästa arbetsplatsen att jobba på inom handelsbranschen. I år går priset till Stora Coop Norremark i Växjö, där ett starkt fackligt engagemang har givit de anställda fler timmar på kontraktet och en lön att leva på.

“Man ska kunna leva på sin lön när man jobbar i handeln. Här har vi en klubb som verkligen visat hur man genom facklig samverkan kan få till fler timmar på kontraktet så att fler kan göra just det”, säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handelsanställdas förbund.

Fackklubben på Stora Coop Norremark i Växjö har nyligen förhandlat med arbetsgivaren och sett till att alla anställda som vill har fått fler timmar på sina kontrakt.

”Det är god stämning, högt till tak mellan oss kollegor som alltid ställer upp för varandra”, säger fackklubbens ordförande Aida Bermani om arbetsmiljön och relationen mellan kollegorna. Butiken har knappt 40 anställda och nästan alla är medlemmar i Handels.

Handels förbundsstyrelse har utsett pristagaren med i motiveringen: ”Ett glatt och härligt gäng som ställer upp för varandra. Klubben är inte rädd för att ställa krav på arbetsgivaren, samtidigt som det finns en god dialog och samverkan.”