En klar majoritet av deltidsanställda har svårt att leva på sin lön

En klar majoritet av deltidsanställda har svårt att leva på sin lön

Den ofrivilliga deltiden är en av svensk arbetsmarknads största misslyckanden. Nu släpper Handels en rapport som visar den ofrivilliga deltidens konsekvenser. I undersökningen rapporten är baserad på ställer vi följande fråga till Handels medlemmar: vad skulle du göra om du hade 2000kr mer i lön?

– Äta mig mätt, svarar en medlem

’’Handels medlemmar känner konsekvenserna av den ofrivilliga deltiden varje dag. Så enkla saker som att kunna äta sig mätt, gå till tandläkaren eller ha råd med fritidsaktiviteter åt barnen är begränsade på grund av de låga lönerna ofrivillig deltid för med sig. Handels kommer fortsätta ta kampen så alla medlemmar har en lön att leva på. Vi ser fram emot oss att LO:s nya ledning sätter den ofrivilliga deltiden högt upp på dagordningen.’’ Säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handelsanställdas förbund.

Vad skulle du göra om du hade 2000kr mer i lön?

– Kunna laga mina hål i tänderna, svarar en andra medlem

’’Det är uppenbart att svensk arbetsmarknad misslyckats när Handels medlemmar, som trots att de har ett jobb inte kan äta sig mätt. Arbetsgivarna har ett stort samhällsansvar, att deras anställda ska kunna leva på sin lön är ingen radikal tanke. Ofrivillig deltid måste bort.’’ Säger Martin Nyberg, avtalssekreterare för Handelsanställdas förbund

Vad skulle du göra om du hade 2000kr mer i lön?

– Förhoppningsvis kunna unna mig och sonen lite bättre mat än nudlar, svarar en tredje medlem

Kategorier