Handelns unga kvinnor behöver inga sänkta ingångslöner

Handelsanställdas förbund kritiserar i Almedalen den inställning kring lönefrågan som Svenskt Näringsliv fört fram. Detaljhandelns problem är inte för höga löner utan för låga månadsinkomster och för få erbjudna arbetstimmar. Det är kvinnorna som drabbas hårdast av arbetsgivarnas oförmåga att erbjuda heltider.
Handels är kritiskt till den linje som Svensk Näringsliv presenterat och som i en debattartikel får stöd av Handels motpart på arbetsgivarsidan Svensk Handel.

- Våra två organisationer är överens om att vi vill stärka handelsyrkets status. Hur vi ska kunna göra det med löner som ingen kan leva på och arbetstider som utestänger den anställde från det sociala skyddsnätet förstår jag inte, säger Handels förbundsordförande Lars-Anders Häggström i ett utspel inför onsdagens debatt om arbetstidsfrågan med Svensk Handel på Wisby Strand Congress & Event.

Den rapport som Handels tagit fram visar att en 35-åring inom detaljhandeln har 132 procent högre månadsinkomst än en 18-åring. Av de kvinnor inom detaljhandeln som är mellan 18-24 år arbetar 69 procent deltid, och hela 41 procent av dem arbetar mindre än 20 timmar per vecka.

- Det här innebär att fyra av tio kvinnor inom detaljhandeln inte kvalificerar sig för a-kassa och de har sämre försäkringsskydd vid sjukdom och föräldraledighet. En stor del har dessutom tidsbegränsade anställningar eller vikariat. Vi stärker knappast tjänstesektorn genom att försämra ännu mer för den här gruppen, säger Lars-Anders Häggström.