Handels kommenterar Aftonbladets granskning av Zara

Handels kommenterar Aftonbladets granskning av Zara

Aftonbladet har genom sitt program 200-sekunder granskat arbetsmiljön på Zara. Vi välkomnar granskningen. Från Handels sida har vi en liknande bild. Läget på Zara är under all kritik.

''Zara beter sig oseriöst och respektlöst mot Handels medlemmar. Uppgifter om att anställda klockas när de behöver gå på toaletten och behöver stå i små inramade rutor där de ska utföra sina arbetsuppgifter är inte bara ovärdigt, det är absurt. Handels skyddsombud kämpar allt vad de orkar för att förbättra situationen, men i slutändan behöver Zara anpassa sig till vår svenska modell mer än bara på pappret.'', Säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handelsanställdas förbund

Handels medlemmar är i hög utsträckning deltidsanställda och skyddsombuden vittnar om att uppdraget är svårt i relation till bolaget.

''Det räcker inte att skriva under ett kollektivavtal och sen gång på gång visa sig ha en kass arbetsmiljö. Vi har varit tydliga med att vi vill ha en bättre samverkan med företaget och välkomnar samtal för att göra situation bättre. Nu är det upp till bevis för Zara.'', säger Martin Nyberg, avtalssekreterare på Handels

Arbetsmiljöverket har tidigare granskat Zara och riktat allvarlig kritik kring arbetsmiljön. Vår bild är att det fortfarande finns mycket att göra. Handelsanställdas förbund bjuder in Zara till en dialog om arbetsmiljön. Handels medlemmar förtjänar bättre.

Vi kommer också åka ut till medlemmarna på Zara runtom i Sverige och reda i hur det ligger till. Riktade skyddsronder är högst aktuella. Vi har tidigare drivit olika ärenden för medlemmarna på Zara både till arbetsdomstolen och arbetsmiljöverket och drar oss inte för att göra det igen om företaget bryter mot lagar eller avtal.