Handels välkomnar Socialdemokraternas välfärdsfokus, men efterlyser slopad karens

Handelsanställdas Förbund välkomnar satsningarna i Socialdemokraternas skuggbudget som presenterades idag. Det är ett tydligt alternativ till regeringens riktningslösa skattesänkningspolitik för de rikaste. Tyvärr missar Socialdemokraterna målet när det gäller slopat karensavdrag.

Handelsanställdas Förbund välkomnar satsningarna på välfärden i Socialdemokraternas skuggbudget.

“Vi behöver politiska förslag som sätter arbetarnas behov i första rummet och stärker välfärden. Socialdemokraternas skuggbudget gör just det, vilket är en tydlig kontrast till regeringens skattesänkningspolitik för de rikaste”, säger Linda Palmetzhofer. "Särskilt positivt är också den föreslagna extra utbetalningen av barnbidraget som verkligen hade behövts för många hushåll som har det svårt just nu.”

Handels menar också att det är positivt att satsningarna finansieras av höjd skatt på banker och höginkomsttagare.

“Det är att de som har det bäst ställt också betalar mer till vår gemensamma välfärd när så många Handelsanställda och andra arbetare kämpar för att få vardagsekonomin att gå ihop”, säger Linda Palmetzhofer.

Samtidigt missar Socialdemokraterna målet när de inte väljer att satsa på slopad karens.

"Vi hade hoppats att se en tydlig satsning för att slopa karensen i skuggbudgeten. Något som Socialdemokraterna tidigare lovat. Det skulle gjort stor skillnad för Handels medlemmar", säger Linda Palmetzhofer. "Vi kommer fortsätta att ligga på både sittande regering och Socialdemokraterna tills karensen är borta för gott.”