Handels varslar Noa Noa om blockad

Handelsanställdas förbund varslar idag företaget Noa Noa Sverige AB:s butik i Malmö om blockad och arbetsnedläggelse. Anledningen är att Noa Noa vägrar teckna kollektivavtal. Noa Noa Sverige AB har nu på sig fram till den 23 april att teckna avtal med Handels. I annat fall träder stridsåtgärderna i kraft klockan 9.00.

Handels har fört förhandlingar kring kollektivavtal med arbetsgivaren. Trots flera försök från Handels sida att nå en lösning har arbetsgivaren ställt sig kallsinning till att teckna avtal. Handels kan därför inte göra annat än att lägga ett varsel.

- Personalens nuvarande anställningsförmåner är helt beroende av arbetsgivarens godtycklighet. Till exempel gäller pensionsförsäkringen inte för de deltidsanställda, säger Gunilla Johansson, försteombudsman på Handels i Malmö och fortsätter:

- Personalen i butiken vill att det ska vara lika för alla anställda. Den här konflikten rör sig också om garanterade löneförhöjningar och schyssta anställningsvillkor.

Varslet som berör sex personer vid Noa Noas butik i Malmö innebär att ingen tillåts utföra arbete på arbetsplatsen eller på annat sätt befatta sig med företagets varor eller produkter med mera. En majoritet av personalen i butiken är medlemmar i Handels.

För ytterligare information:
Ansvarig ombudsman Malmö: Magnus Möller. Telefon 040-660 30 73