Handels vill lagstifta om kontanthanteringssystem

Pressmeddelande 2009-10-21 Antalet butiksrån är rekordmånga. 795 rån har anmälts under årets tre första kvartal. Mycket pekar på att 2009 blir värre än 2008, då fler än 1 000 rån anmäldes. – Nu begås nästan tre rån mot butiker per dag. Det är fullständigt oacceptabelt, säger Lars-Anders Häggström, ordförande i Handelsanställdas förbund. Rånen är handelns största arbetsmiljöproblem. Att rånen fortsätter öka beror framför allt på två saker: Tillgången på kontanter och det faktum att ensamarbete fortfarande förekommer i butikerna. – Vi vill lagstifta om slutna kontanthanteringssystem i butikerna. Det skulle minska rånrisken avsevärt. Vi är öppna för att diskutera lagens utformning, det kan finnas behov att göra undantag för små butiker. Butiker utan kontanthanteringssystem bör i stället ha en åtgärdsplan för hur kontanter ska hanteras, säger Lars-Anders Häggström. Handels fortsätter också att arbeta mot det riskfyllda ensamarbetet. I en rapport som Brottsförebyggande rådet publicerade 2000 visade det sig att två av tre butiker som rånades var ensambemannade. – Post- och vissa banktjänster har lyfts över på butiker som ofta har otillräcklig säkerhet. Snart kommer läkemedelssortimentet som tyvärr inte minskar rånrisken och hotbilden mot våra medlemmar, säger Lars-Anders Häggström. För att bidra till minskad kontantanvändning har förbundet tagit fram ett medlemskort, Handelskortet, som kan uppgraderas till betal- och kreditkort utan årsavgift. För vidare information: Lars-Anders Häggström, ordförande, Handels Tel: 070-630 17 78 Janne Pettersson, pressekreterare, Handels Tel: 070-602 23 91

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 150 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av våra medlemmar är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se