Högre lön för anställda på Coop, Akademibokhandeln och second hand-butiker

Högre lön för anställda på Coop, Akademibokhandeln och second hand-butiker

Nu är nya nya avtal på plats för anställda som jobbar på Coop, Akademibokhandeln eller second hand-butiker. Handels har kommit överens med arbetsgivarna om de högsta löneökningarna någonsin. Möjligheterna att få fler timmar stärks och det blir svårare för arbetsgivare att hyvla.

I butik höjs lönerna med 12,62 kronor/timme, på Coops lager höjs de med 12,04 kronor/timme. Den totala ökningen blir 2095 kronor för heltid fördelat på två år för både butik, lager och e-handel.

"Det här är ett riktigt bra avtal för Handels medlemmar, med löneökningar på rekordnivåer. Jag är stolt över att vi kunnat nå så långt som vi gjort, inte bara i lönefrågan men även i en rad andra villkorsfrågor så som hyvling och tryggare jobb", säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande på Handelsanställdas förbund.

Anställdas möjligheter att få fler timmar stärks
. Arbetsgivaren ska sträva efter att ge minst 30 timmar på kontraktet, för de som har jobbet som din huvudsakliga sysselsättning.

Det ska även bli svårare för arbetsgivare att hyvla
. I det nya avtalet står det att arbetsgivare ska undvika att hyvla, alltså skära ner antalet timmar för de anställda, och måste överväga andra alternativ när de ska omorganisera. Om de ändå genomför en hyvling får de som varit anställda länge extra lång omställningstid.

Tryggare jobb.
Det är inte längre möjligt för arbetsgivare att visstidsanställa genom anställningsformen ”Tillfällig ökning av arbetskraftsbehovet”. Och de anställda får också ökat inflytande över schemat.

Arbetsgivare behöver förhandla med facket när de ska göra en bemanningsplanering. I planeringen ska de ta hänsyn till arbetsmiljön och sträva efter tillsvidareanställningar och fler timmar på kontraktet för de anställda. Tydligare regler om vad som ska förhandlas när arbetsgivaren vill använda sig av inhyrd bemanning.

Anställda som jobbar på Coops lager får kompensationsledighet
à 32 timmar per år för en heltidsanställning och det fackliga inflytandet stärks vid inhyrd bemanning.

Tydligare rätt till kompetensutveckling har skrivits in i avtalen för både butik, stormarknad och lager. Företagen ska erbjuda alla anställda kompetensutveckling inom yrket och det ska också beaktas vid lönesättningen. Detta enligt avtalens kompetensbilaga som nu har uppdaterats.