Ny medlemsform med lägre avgift

Den enskilt största anledningen till att unga lågavlönade väljer att stå utanför facket är de höga avgifterna. Det här problemet vill Handelsanställdas förbund komma till rätta med och introducerar en ny medlemsform med lägre avgift. Handels är först ut bland LO-förbunden med den nya modellen.
Handels erbjudande om ett särskilt medlemskap går bara att teckna via internet. Medlemskapet riktar sig i första hand mot unga oorganiserade i storstadsregionerna. För de grupperna är avgiften många gånger för hög. För deltidsanställda kan avgiftens andel av lönen helt enkelt vara för stor, och flera som inte kan vara med i a-kassan på grund av för låg arbetstid väljer därför även att stå utanför facket.

Frågan om ett anpassat medlemskap för ekonomiskt utsatta grupper har länge diskuterats i Handels och lyftes också i en motion till LO-kongressen av Jessica Samuelsson från Göteborg. Hon var ett av Handels ombud på LO-kongressen.

- Det känns jättebra att just mitt förbund är först med att gå från ord till handling. Nu visar vi att vi inte bara pratar om att göra det möjligt för låginkomsttagare att gå med i facket, vi presenterar också en lösning. Jag hoppas att fler LO-förbund följer med. Det får inte vara så att de som mest behöver ett medlemskap i facket tvingas stå utanför av ekonomiska skäl, säger Jessica Samuelsson.

Den nya medlemsformen riktar sig till handelsanställda inom någon av de tre storstadsregionerna Göteborg, Malmö och Stockholm med en inkomst upp till 7 999 kronor per månad. Dessa grupper får med det nya medlemskapet en månadsavgift på 105 kronor, en sänkning av avgiften med mellan 16 och 36 procent. I avgiften ingår samma försäkringar och förmåner som gäller övriga medlemmar, med undantag för tidningen Handelsnytt. Nyheter ur Handelsnytt går att läsa via Handels hemsida.
Medlemskapet kan dessutom bara tecknas via internet och förutsätter att betalningen sker via autogiro.

Den nya medlemsformen beräknas träda i kraft den 1 maj, men redan i april kommer nuvarande medlemmar som uppfyller kraven att erbjudas att byta till det nya medlemskapet.