Påminnelse: Vem tar ansvar för idrottsklädesindustrins arbetsvillkor?

I ett seminarium måndag den 10 nov belyser organisationen Play Fair att det fortfarande är vanligt med barnarbete, långa arbetsdagar och låga löner inom idrottsklädesindustrin. På seminariet presenteras journalisten Mats Wingborgs rapport Idrottsrörelsens krav på goda produktionsvillkor. Deltagande i övrigt är bland andra Handels ordförande Lars-Anders Häggström och IF Metalls ordförande Stefan Löfven.

Snart tre månader efter invigningen av Olympiska spelen i Peking har debatten om situationen för de anställda inom idrottsklädesindustrin tystnat. Men fortfarande är det inte ovanligt med barnarbete, långa arbetsdagar och låga löner. Så länge inköpspriset styr valet av leverantör kommer industrins anställda inte att få löner det går att leva på och rimliga anställningsförhållanden.

Genom att sätta press på sportklädesföretag arbetar Play Fair 2008 fortsatt för att förbättra arbetsvillkoren inom klädindustrin. Fackförbunden Handels och IF Metall genomför måndag den 10 november tillsammans med SSU ett seminarium kring arbetsvillkoren inom klädindustrin. Seminariet diskuterar vad idrottsrörelsen kan göra för att påverka arbetsvillkoren på leverantörsfabrikerna.

På seminariet presenteras journalisten Mats Wingborgs rapport Idrottsrörelsens krav på goda produktionsvillkor. I diskussionerna deltar Mattias Claesson från Riksidrottsförbundet och Malin Eriksson från Rena Kläder. Dessutom medverkar Handels ordförande Lars-Anders Häggström, IF Metalls ordförande Stefan Löfven och Jytte Guteland från SSU. Facken och Riksidrottsförbundet tar chansen att använda sina röster för att förbättra situationen i klädindustrin. Den kanske viktigaste rösten - Sveriges Olympiska kommitté - väljer att vara tyst.

Seminariet inleds måndag den 10 november klockan 10.15 och avslutas cirka 16. Media är välkomna att närvara vid seminariet.
Lars-Anders Häggström och Stefan Löfven finns tillgängliga för media från klockan 10.00 i anslutning till seminarielokalen.

Plats: Unionen, Olof Palmes gata 17, Stockholm
Anmälan och frågor kring programmet per email till:
playfair@handels.se