Regering backar Sverige in i framtiden

Idag presenterade regeringen sin budgetproposition för 2024. Välkomna tillskott till yrkes- och vuxenutbildning täcker inte upp för nedskärningen av åtgärder mot arbetslösheten, den bristande klimatpolitiken eller den kalldusch som väntar välfärden.

“Det stora problemet är inte vad som finns i budgeten, utan vad som saknas. Välfärden kommer gå på knäna, fler fastna i arbetslöshet och klimatomställningen bromsas. Regeringen prioriterar bidrag till renovering och städhjälp för de rikaste i stället för ungdomars möjlighet till fri tandvård, avskaffat karensavdrag och andra satsningar som skulle gjort livet och framtiden bättre för vanliga arbetare” säger Handels förbundsordförande Linda Palmetzhofer.

Regeringen väljer att höja taket i rot- och rut-avdragen för hushållsnäratjänster till sammanlagt 150 000 kronor, samtidigt sparar man pengar genom att ta bort fri tandvård för ungdomar upp till 23 år och lägger gränsen vid 19 år.

En överväldigande majoritet av handelsanställda vill minska branschens klimatpåverkan. För att det ska lyckas behövs gemensamma insatser från företag, fackförbund och stat. Regeringen har sedan tidigare visat att klimatfrågan inte är en prioritet, och den här budgeten är inget undantag. Förbundsordförande Linda Palmetzhofer kommenterar:

”Samtidigt som planeten kokar väljer regeringen att skära ned på klimatpolitiken och öka utsläppen. I budgeten finns inte en enda satsning på att ställa om handeln, trots att utsläppen för svensk konsumtion är nästan dubbelt så stora som utsläppen inom vårt land. Det är att backa in i framtiden.”

Stödet för Arbetsförmedlingens arbetsmarknadspolitiska program minskas med över två miljarder kronor, detta i en tid då arbetslösheten troligen kommer att öka. Nedskärningarna av studieförbunden skadar både integrationen och folkbildningen. Det är ett slag mot civilsamhälle. Handels välkomnar satsningen på yrkes- och vuxenutbildningar men ställer sig kritiska till att regeringen samtidigt skär ned på viktiga insatser för att motverka arbetslösheten.

”Om regeringen är seriös med att bekämpa både arbetslöshet och utnyttjande på arbetsmarknaden är det här helt fel väg att gå. Arbetsförmedlingen behöver resurser för att stötta arbetslösas återgång till arbete och samtidigt kontrollera att pengar inte går till skurkföretag” säger Handels förbundsordförande Linda Palmetzhofer.