Regeringen gör en pudel

När regeringen backar från sin egen politik och kräver sänkta avgifter till a-kassan så väljer den att flytta över ansvaret från den politiska makten till löntagarna. Regeringens pudel får löntagarna betala med dumpade löner, säger Handelsanställdas förbunds ordförande Lars-Anders Häggström.
I en debattartikel i Dagens Nyheter på tisdagen presenterar ministrarna Cristina Husmark Pehrsson, Anders Borg och Sven Otto Littorin något som vid första läsningen kan verka vara en pudel. De slår fast att den svenska modellen måste bevaras och att a-kassan även i framtiden ska vara kopplad till fackföreningarna. Dessutom slår ministrarna fast att våra trygghetssystem ska vara gemensamt finansierade.

- Regeringens syn på den svenska modellen inte är densamma som vi andra har. De lägger hela ansvaret för att öka antalet arbetstillfällen på löntagarna, säger Lars - Anders Häggström.

Häggström syftar bland annat på det som ministrarna i artikeln kallar " en koppling mellan kassor och lönebildning". Sektorer med hög arbetslöshet ska betala en högre avgift än andra. Målsättningen är att det ska påverka förhandlingar om löner och villkor. Enligt Häggström innebär det i realiteten att regeringen strävar efter en lönedumpningsmodell som är allt annat än svensk.

Förhandlingar om löner och anställningsvillkor är en sak mellan arbetsmarknadens parter. Hittills har löntagarna varit de som tagit samhällsansvar. Trots att styrelseledamöternas bonussystem stuckit många i ögonen har löntagarsidan avstått ifrån krav som har varit högre än vad som ansetts vara samhällsekonomiskt försvarbart, enligt Häggström. Han säger vidare att det för honom är uppenbart att det ansvarstagandet inte räcker för regeringen.

- Att de nu vill använda arbetslösheten som ett vapen i löneförhandlingarna är inte bara cyniskt, utan ett ingrepp i den fria förhandlingsrätten som innebär att parterna ska ta det fulla ansvaret för lönebildningen, avslutar Lars-Anders Häggström.