Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handelsanställdas förbund

Regeringens vårbudget ett steg tillbaka i tiden

För första gången på 20 år kommer utsläppen att öka på grund av politiska beslut. Och det finns ingenting i den här budgeten som kommer ändra på det. För en föregångsnation som Sverige är det rent ut sagt skamligt. I handeln finns ett stort behov av omställning, vilket både företagen och facken är överens om. Istället för att underlätta branschen omställning har regeringen nu höjt momsen på reparationer och har fortfarande inte beslutat om klimatmål för konsumtion, något som behövs för att minska utsläppen. Handeln vill ställa om, regeringen står emot.

Regeringen håller på att missa ett gyllene tillfälle att göra Sverige världsledande inom hållbar handel. Tvärtom sänker de ambitionerna och backar in i framtiden. Regeringen har tidigare försvårat omställningen av handeln med höjd skatt på reparationer, och inget i den här budgeten pekar på att något annat nu kommer ske. Detta är särskilt allvarligt nu när många hushåll inte har råd att köpa nytt utan behöver kunna ta hand om grejer man redan har.

Vårbudgeten lämnar de mest utsatta i sticket. De ökade priserna slår hårt mot många handelsanställda, särskilt barnfamiljer med små marginaler. Regeringen måste stötta hushållen som har det svårast och den här budgeten räcker inte på långa vägar. När Sverige är i lågkonjunktur och allt fler har svårt att klara av sina räkningar behövs svar från politiken. Regeringen kan inte fortsätta vara passiv.

Åtgärder som hjälper utsatta hushåll här och nu behövs. Handels vill se höjda barnbidrag, permanentad höjning av bostadsbidragen, höjt tak i a-kassan och slopat karensavdrag för den som blir sjuk.

Handels har precis förhandlat fram rekordhöga men ändå hållbara löneökningar, men det kan inte bara vara vi som tar ansvar. Regeringen måste sluta vara passiv och leverera politik som här och nu hjälper de hushåll som har det svårast.

Linda Palmetzhofer, förbundsordförande, Handelsanställdas förbund.