Skyddsstoppet på Orienta: Handels överklagar Arbetsmiljöverkets beslut

I förra veckan hävde Arbetsmiljöverket Handels skyddsstopp på livsmedelsbutiken Orienta, trots att det fortfarande förekommer fara för liv och hälsa enligt Handels. Nu överklagar Handels beslutet och vill få till ett nytt skyddsstopp.

“Alla ska vara trygga på sitt jobb. Handels medlemmar på Orienta är rädda och det regionala skyddsombudet bedömer att det fortsatt finns fara för liv och hälsa. Arbetsgivaren har gjort det mycket tydligt att han struntar i sitt arbetsmiljöansvar och skyller istället ifrån sig. Vi vill ha ett nytt skyddsstopp på plats så fort som möjligt”, säger Martin Nyberg, avtalssekreterare på Handelsanställdas förbund.

Överklagandet ställs till Arbetsmiljöverket som sedan skickar det vidare till Förvaltningsrätten. Handels kommer att begära inhibition för beslutet, vilket betyder att Handels begär att Förvaltningsrätten direkt upphäver Arbetsmiljöverket beslut i väntan på dom från Förvaltningsrätten.

"Vi överklagar beslutet för att skydda Handels medlemmar på arbetsplatsen. Det är helt orimligt att de tvingas gå tillbaka till jobbet när arbetsmiljön ser ut som den gör”, säger Martin Nyberg.

Ärendet är överskickat till LO-TCO Rättsskydd för vidare hantering av deras jurister.

För två veckor sedan larmade anställda på livsmedelsbutiken Handels om att de mottagit allvarliga hot från en person med nära släktband till arbetsgivaren och påstådda kopplingar till den gängkriminella miljön. Handels regionala skyddsombud gjorde bedömningen att det fanns övervägande risk för att de anställdas liv var i fara och stoppade arbetet i butiken med ett så kallat skyddsstopp.

Detta har hänt:

• En påstådd känd gängmedlem med kopplingar till den pågående dödliga konflikten i Stockholmsområdet riktar dödshot mot anställda på livsmedelsbutiken Orienta.
  • Handels regionala skyddsombud lägger skyddsstopp på butiken.
  • Arbetsgivaren misslyckas med att vidta nödvändiga åtgärder så som att presentera en krisplan och se till att den som är arbetsmiljöansvarig har kunskap.
  • Utan att Arbetsmiljöverket varit på plats häver myndigheten skyddsstoppet.
  • Handels överklagar Arbetsmiljöverket beslut