"Trots hårda smällar var det värt att strejka"

- Vi stred på ett ärligt sätt och även om vi fick ett par ordentliga smällar på vägen var det värt varenda sekund. Så säger Frida Risberg, en av de unga Handelsmedlemmar som hösten 2007 gick ut i strejk mot arbetsgivaren Videomix Syd.

Konflikten mellan Handels och Videomix visade att det var enskilda medlemmars engagemang som gav bättre och rättvisare arbetsvillkor. För att visa unga och blivande medlemmar att det är de själva som är facket och hur deras engagemang påverkar, presenterar Handels Frida Risbergs och hennes arbetskamraters berättelse som bok och dvd. En kort dokumentärfilm som gjordes under konflikten ger en fascinerande bild av de strejkande medlemmarnas fackliga uppvaknande.

Konflikten med Videomix började med att några unga anställda reagerade över brister i sin arbetssituation. Istället för att acceptera de orättvisor de upplevde bestämde de sig för att kräva det som alla andra hade: avtalsenlig semester, ledighet och ob-tillägg. Trots trakasserier och smutskastning fortsatte de sin kamp tills de vann.

Berättelsen om Frida, Jenny och de andra på Videomix är en berättelse som visar att unga kan förändra sin arbetssituation, och att medlemskapet i Handels var ett starkt stöd när de krävde sin rätt.

Moa Forstorp som gjort dokumentärfilmen uttrycker det så här:
- Konflikten visar att facket är lika viktigt i dag som för hundra år sedan. De strejkande gör att man känner hopp inför fackets framtid. Men den visar också vilka utmaningar facket har. I den här konflikten var det uppenbart att få unga är med i facket.

Måndag den 25 augusti håller Handels en pressträff där två av de strejkande - Frida Risberg och Jenny Magnusson - berättar om vad. Strejken innebar för dem. Vilka lärdomar kan facket dra av Videomixkonflikten när det gäller att nå nya unga medlemmar?

Dessutom presenteras dokumentärfilmen och boken Videomix - en berättelse om solidaritet och mod.

Medverkande:
Frida Risberg och Jenny Magnusson, anställda vid Videomix under konflikten.
Jannika Fahlander, ombudsman och samordnare för Handels förbundskontor under konflikten.
Dessutom kommer Moa Forstorp, filmare av dokumentärfilmen, att närvara.

Plats:
BananaBlue studio, Västmannagatan 15, Stockholm