100 starka namn på Styrelselistan

Nu är vi 100!

Det tog mindre än ett halvår. Nu har vi 100 styrelsekandidater på Styrelselistan, ett initiativ vars syfte är att skapa mer jämställda styrelser.
  – Nu går det inte längre att säga att det saknas kvinnlig styrelsekompetens, säger Christina Holden, projektledare för Styrelselistan.

I dag är endast 18 procent kvinnor i de västsvenska styrelserummen, det är lägre än rikssnittet på 20 procent*. Det vill vi ändra på och därför lanserade Västsvenska Handelskammaren i juni 2021 Styrelselistan, för ett mer jämställt och inkluderande styrelsearbete.

Styrelselistan består av en kompetensbank av kvinnliga styrelseledamöter. Och knappa sex månader efter lansering har redan 100 kvinnor kvalificerats och anslutit.
  – Styrelselistan har nu nått en viktig milstolpe med 100 namn. Det visar vilken otrolig kraft som finns i den här gruppen. Nu går det inte längre att säga `det saknas kvinnlig styrelsekompetens´, men trots det går utvecklingen alldeles för långsamt. Det är dags för förändring, säger Christina Holden, projektledare för Styrelselistan.

Fler perspektiv och starkare bolag
Västsvenska Handelskammaren driver initiativet Styrelselistan tillsammans med ett flertal partners.
   – I den snabbrörliga värld vi lever i blir det allt viktigare med olika perspektiv i styrelserummet. Mångfald i styrelser handlar i slutändan om att framtidssäkra sitt bolag, säger Handelskammarens vd Johan Trouvé.

Kompetensen finns lättillgänglig för ägare och valberedningar, men nu börjar Styrelselistan stora utmaning, att nå fram till makthavarna så att vi gemensamt kan påskynda processen.
  – Vi har nått vårt första mål, men nu börjar det stora arbetet att nå ut till ägare och valberedningar. Nu måste vi arbeta tillsammans för att vända statistiken, så att nästa generation kan verka i ett jämställt och inkluderande samhälle, avslutar Christina Holden.

*Statistiken är framtagen av Almis styrelsekartläggning.

Partners i Styrelselistan: Advokatbyrån Vinge, Skanska, Almi, SEB, Lindex, Rådgivnings- och revisionsbyrån BDO, Danske Bank, Setterwalls, Vinngroup, Hippoly, Knowit Insight, StyrelseAkademien Västsverige, Säkra Kvinnor Styrelsebalans AB, Styrelsepoolen. Samt stöd från Västra Götalandsregionen.

Styrelselistan | Västsvenska Handelskammaren (vastsvenskahandelskammaren.se)