Så blir du ett affärslejon i Mittens rike

Så blir du ett affärslejon i Mittens rike

Nyfiken på hur du gör affärer med Kina? Kina var länge världens största ekonomi och är på väg att bli det igen. Fler och fler svenska företag har relationer med Kina och därför är det oerhört viktigt att lära sig grunderna i kinesisk kultur för att inte uppleva för många kulturkrockar.

Torsdagen den 17:e oktober har du möjlighet att förkovra dig inom ämnet, Handelskammaren genomför då kursen Affärskultur Kina. En av föreläsarna under kursen är handelskammarens Martin Henningsson. Han har mer än tjugo års erfarenhet av handel med Kina.

Här delar han med sig av fyra råd som garanterar att du inte tappar ansiktet i Mittens rike:

Hur skulle du beskriva kinesisk affärskultur övergripande?

Personliga relationer är a & o. Man gör hellre affärer ansikte mot ansikte än på distans. Personlig närvaro i Kina är därför viktig för både kontinuitet och framgång.

Hur olikt är det svensk affärskultur? Och på vilka sätt?

Vi i Sverige fokuserar ofta på linjärt tänkande, slimmad rak dialog med klar början och slut, tydliga agendor samt skrivna överenskommelser. I Kina ser man holistiskt på en förhandling. Personkemi och diskussionsklimat är viktigare än det skrivna dokumentet. Alla frågor besvaras inte och alla problem löses inte omedelbart eller i den prioritetsordning svenskar är vana vid. Det förbryllar en del första gången de börjar arbeta med Kina.

Hur förbereder jag mig bäst?

Att vara svensk pålitlig affärsperson med fötterna på jorden som representerar en bra produkt är en mycket bra början. Att du är dig själv uppskattas av kineser. Men många förbereder sig också genom att utbilda sig inom kinesisk affärskultur och förhandlingsteknik. Att plocka upp en del ledtrådar om kinesisk kultur, historia, mat och att kanske lära sig ett ord eller två uppskattas mycket i Kina.

Enskilt viktigaste sak att komma ihåg?

Allt i Kina är förhandlingsbart!