Fyra handelskamrarna gör gemensam sak i Almedalen – Arenan för näringslivets viktigaste frågor

Nya stambanor, elsystemet och vikten av yrkesutbildningar är några av ämnena som diskuteras när fyra handelskammare arrangerar gemensam mötesplats i Almedalen.

Återigen öppnar portarna för Almedalsveckan med partiledartal, debatter och kunskapshöjande seminarier runt om i Visby. En nystart för demokratins egen festival som i år kortats ner till fem intensiva dagar. Under måndagen gör de fyra handelskamrarna för första gången gemensam sak och arrangerar en arena för näringslivets viktigaste frågor.

På programmet står bland annat om behovet av nya stambanor, långsiktigt perspektiv på svenska elsystemet, vikten av yrkesutbildning och sjöfartens utveckling är några av ämnena som kommer avhandlas. Dagens avslutas med ett mingel för inbjudna gäster.

- Almedalen är Sveriges främsta arena för demokrati, samtal och möten mellan människor. Det är så givande relationer och affärer blir till. Östsvenska Handelskammaren har genom åren haft stor nytta av denna nationella arena där vi träffar politiker, samarbetspartners och medlemmar för att driva våra frågor framåt och delta i debatten. Därför är det glädjande för Gotland, Sverige och hela näringslivet att Almedalsveckan åter är aktuell, säger Simon Helmér, vd Östsvenska Handelskammaren.

- I år gör vi en gemensam satsning i Almedalen tillsammans med Västsvenska Handelskammaren, Östsvenska Handelskammaren och Jönköpings Handelskammare. Vi lever i en tid där det finns många viktiga frågor att lösa och några av de vi gemensamt tar med oss till Almedalen är fossilfria värdekedjor, elfrågan, kompetensförsörjning och infrastruktur, säger Stephan Müchler, vd för vd Sydsvenska Handelskammaren.

- Almedalen är en fantastisk mötesplats för politiker, myndigheter, akademi och näringsliv och utgör ett viktigt forum för att lyfta frågor som är avgörande för samhällets utveckling. Vi kommer diskutera  grön omställning, elförsörjning och kompetensutveckling. Mycket i omvärlden har ställts på sin spets senaste tiden så det känns extra angeläget att vara på plats i Almedalen för att värna om våra demokratiska principer och få framdrift i viktiga frågor för näringslivet, säger Johan Trouvé vd för Västsvenska Handelskammaren.

Datum: Måndag den 4 juli

Plats: Strandgatan 15 C/Birger Jarls Gränd 4

Arrangörer: Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, Västsvenska Handelskammaren, Östsvenska Handelskammaren samt Handelskammaren i Jönköpings län

Kontakt:

Stephan Müchler, vd Sydsvenska Handelskammaren