Handelskammaren lättade över lösning i hamnkonflikten

Handelskammaren lättade över lösning i hamnkonflikten

Ett katastrofläge för de svenska företagen har just undvikits då parterna i konflikten har kommit överens om ett andrahandsavtal.

– Vi är mycket glada för våra medlemmar och andra företag runt om i landet nu åter kan fokusera på att vara konkurrenskraftiga i en stentuff omvärld, säger Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé.

Att vi kan handla med världen innebär att företagen kan fortsätta skapa värde, anställa och bidra till skatteintäkter till svensk välfärd. Parterna har tillsammans med medlarna löst situationen i sista minuten då strejken skulle ha inletts imorgon onsdag.

– Att parterna tog sitt förnuft till fånga och tar ansvar och därmed undviker att straffa tredje part i form av mer eller mindre hela svenska samhället är glädjande. Nu hoppas att vi att den svenska modellen kan fortsätta att tjäna både arbetsgivare och arbetstagare, fortsätter han.

Handelskammaren har sedan mer än två år tillbaka arbetat för att få till en lagstiftning som gör att den svenska modellen även kan fungera när det gäller hamnverksamhet. Lagstiftningen ska nu äntligen införas från och med i sommar.

– Den nya lagstiftningen kommer förhoppningsvis innebära att vi får långsiktigt hållbara spelregler för näringslivet, säger Johan Trouvé.

Det hade dock varit för sent för att lösa det aktuella konflikthotet i tid.

– Få situationer har varit så pressande som denna. Puh, avslutar Johan Trouvé.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy