Positivt i den lägre prognosen för Västsverige

Mild västsvensk optimism på kort sikt

Fortsatt ekonomisk optimism bland företagen i väst. I årets första konjunkturprognos ser Västsvenska handelskammarens företagspanel med mild optimism på den nära framtiden samtidigt som förväntningarna på ekonomin på längre sikt fortsatt är goda.

– Företagens farhågor från förra månaden, kring hur restriktionerna skulle påverka affärerna, har nu blivit verklighet. För företagen har nya restriktioner inneburit hög sjukfrånvaro vilket inverkar negativt på produktivitet och ger höga sjuklönekostnader, säger Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé.

Investeringar ger hopp om framtiden
Det investeras fortsatt mycket i regionen, vilket är en anledning till att företagen ser ljust på ekonomin på längre sikt. Klarna ska anställa 500 personer i Göteborg medan Volvo Cars och Volvo AB anställer ytterligare minst 1000 ingenjörer vardera. Volvo Cars och Northvolt ska dessutom öppna ett gemensamt utvecklingscenter i Göteborg. Göteborg och Skövde är huvudkandidater för den nya batterifabriken som de båda företagen ska bygga ihop. I Lockryd mellan Borås och Svenljunga tittar en norsk batteritillverkare på möjligheten att bygga en ny battericellsfabrik med upp till 3000 anställda.

– Västsverige är starkt på att ta in nya investeringar och då måste övriga samhället vara på tårna för att hänga med. Vi ser sedan tidigare att kompetensbristen försvårar rekryteringen för våra företag, främst vad gäller personal med teknisk utbildning. För att få fler att välja en teknisk utbildning behöver vi jobba hårt för att tidigt stärka ungas matteintresse, säger Johan Trouvé.

Efterfrågad ledning
Samtidigt ska det vara enkelt att flytta till och förflytta sig inom Västsverige. Västsvenska handelskammaren vill se många fler satsningar på infrastrukturen i regionen. Johan Trouvé lyfter två infrastruktursatsningar som extra akuta: dels förbättrade kommunikationer mellan Göteborg och Borås genom en ny, dubbelspårig järnväg.

– Men också elförsörjningen behöver tryggas när regionen fortsätter att gå i täten för Sveriges fordonselektrifiering. Ett sätt att trygga elförsörjningen är att bygga en ny stamnätsledning mellan Älvängen och Hisingen, vilket fördubblar dagens kapacitet.

Minskade leveransproblem
Slutligen tror handelskammarens vd, liksom handelskammarens panel på ett gott 2022.

– Även om vi ser en oro för covid-19, omvärldsläget och inflationsökningar är det viktigt att ha is i magen. De stora klimatomställningsambitioner som kommer med det nya klimatavtalet skapar stora möjligheter för den västsvenska industrin. Samtidigt får jag indikationer på att företagens leveransproblem minskar vilket borgar för en fortsatt stark västsvensk ekonomi.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy

Bjarne Pettersson

Regionchef Skaraborg och Fyrbodal 0708-48 58 16