Handelskammarens företagspanel konjunkturförväntningar på 3 månader är neutrala och något negativa på 12 månader.

Oförändrat konjunkturläge i Västsverige

Trots en månad av internationell oro och intensiv medierapportering om en nära förestående lågkonjunktur så fortsätter hjulen att snurra i Västsverige. Det visar Västsvenska Handelskammarens konjunkturmätning. Samtidigt skruvar Handelskammarens företagspanel ner sina förväntningar för det kommande året vilket antyder att mörkare något tider är på gång.

- Att företagspanelen är mindre optimistisk kring framtiden är väntat sett till vilken stark och ihållande högkonjunktur vi befunnit oss i. En avmattning måste helt enkelt komma förr eller senare, men det sker från en historiskt hög nivå, säger Bjarne Pettersson, Västsvenska Handelskammarens regionchef i Fyrbodal.

I media matas vi med ständiga nyheter och uppdateringar om Brexit där vi nu kan konstatera att EU går med på en fördröjd Brexit:

- De företag i företagspanelen som berörs av Brexit kommenterar att osäkerheten kring tullavgifter kan komma att problematisera handeln vid importen och exporten, säger Bjarne Pettersson.

- Handelskammaren oroar sig även över om de västsvenska företagen är tillräckligt förberedda för Brexit, särskilt en avtalslös sådan, fortsätter Bjarne Pettersson.

I Västsverige kan vi se att ett antal positiva indikatorer i konjunkturprognosen. Antalet passagerare på Landvetter, exporten från Göteborgs hamn och nyanmälda lediga tjänster på Arbetsförmedlingen ökar sedan föregående månad. Men, där vi nu ser att antalet varsel ökat och att bilförsäljningen gått ned i jämförelse med föregående månad.

- Exporten ser ljus ut med höga nivåer vilket delvis kan förklaras av den svaga kronan. Den svenska kronan erhåller den svagaste nivån mot dollarn på närmare 20 år. Däremot är den svaga kronan ett problem för importföretagen då det blir dyrare för dem att importera, kommenterar Bjarne Pettersson.

Långsiktiga konsekvenser av en svag krona kan på sikt leda till inflation.

- Försvagningen i ekonomin tyder än så länge inte på en lågkonjunktur och trots avmattningar i konjunkturen är Västsverige fortfarande ett av Sveriges draghjul och bidrar med att hålla Sveriges ekonomi stark, avslutar Bjarne Pettersson.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy

Bjarne Pettersson

Regionchef Skaraborg och Fyrbodal 0708-48 58 16