I många branscher behöver utbildningssystemet anpassas även till de personer som befinner sig i arbete. Foto: Bredda bilden JONAS BILBERG

Så blir Västsverige den ledande regionen för omställning och kompetensutveckling

Nu lanserar Västsvenska Handelskammaren och Göteborgsregionens kompetensnav den första analysen av parternas förslag om ett nytt omställningssystem i den nya LAS-överenskommelsen. Förslaget kan ge helt nya möjligheter till omställning och kompetensutveckling i regionen, men då måste utbildningssystemet reformeras i grunden och samverkan arbetsplatserna öka.

– I Västsverige är det extra viktigt att vi är snabba på bollen. De världsledande industrier som finns här är beroende av att kunna ta teknikmässiga kliv för att stå sig i tuff global konkurrens. Jag tycker det är naturligt att vi i Västsverige tar på oss ledartröjan i frågan om omställning och kompetensutveckling, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

Flera branscher
Många utbildningsinsatser vänder sig till de som står utanför arbetsmarknaden men här handlar det främst om insatser för dem som redan är i arbete. Bara inom fordonsbranschen beräknas 30 – 40 000 ingenjörer behöva kompetensutvecklas inom de närmaste fem åren och undersökningar pekar på utbildningsbehov hos hälften av alla industrianställda. Men också handeln, besöksnäringen och transportsektorn har stora behov av nya kompetenser till följd av en ökad digitalisering och automatisering.

– I Göteborgsregionen är vi många aktörer som har insett att vi måste samarbeta för att få kompetensförsörjningen att fungera. Det finns ett stort engagemang för att skapa goda förutsättningar regionalt men för att systemet ska fungera effektivt krävs åtgärder på nationell nivå, säger Anders Pettersson, chef för Göteborgsregionens kompetensnav.

I dagsläget pekar siffrorna åt fel håll: under 2020 var 600 000 personer i privat sektor permitterade, ändå sjönk andelen som kompetensutvecklade sig.

Vad krävs då?
Det nya omställningssystemet utgår från medarbetarens initiativ till kompetensutveckling. Om systemet ska få genomslag är det viktigt att möjligheterna till gemensamma initiativ mellan arbetsgivare och lokala fackklubbar förbättras. I rapporten framhålls också att det svenska utbildningssystemet är illa anpassat för yrkesverksammas behov.

– Regeringen behöver gå fram med reformer som skapar nya strukturer och ekonomiska incitament för skolor att utveckla kurser för yrkesverksamma. Men det handlar också om att de enskilda skolorna behöver utmana attityder och invanda beteendemönster för att skapa fler korta, flexibla och näringslivsnära kurser, säger Åsa Vikner, chef för kompetensförsörjning, Västsvenska handelskammaren.

Många behöver agera

Offentliga aktörer på kommunal och regional nivå bedöms ha en viktig roll för att göra kompetenskartläggningar, öka matchningen mellan skolor och företag, samt för att säkerställa att utbildningsutbudet möter efterfrågan i näringslivet. Men företagen behöver också ta sitt ansvar, behandla frågan affärskritiskt och skapa en kultur som främjar kompetensutveckling.

– Den nya LAS-överenskommelsen ger ett gyllene tillfälle att se över och förbättra samverkan. Vi har ambitionen att Västsverige ska bli den ledande regionen för omställning och kompetensutveckling, säger Anders Pettersson.

Rapporten ”Så blir det nya omställningssystemet framgångsrikt – en västsvensk analys” bygger på dokumentstudier och djupintervjuer. I den definieras också ett antal konkreta förslag på insatser för att skapa förutsättningar för stort genomslag av det nya omställningssystemet. Dessa ska kommuniceras till regeringens utredare som presenterar sitt förslag på genomförande för det nya omställningssystemet den 15 maj 2021 och kommer också ligga till grund för fortsatt arbete inom regionen.

Rapporten kortversion Så blir det nya omställningssystemet framgångsrikt | Västsvenska Handelskammaren (vastsvenskahandelskammaren.se), kortversion och långversion kan även laddas ner under rubriken relaterad media

För frågor kontakta:

Åsa Vikner, chef kompetensförsörjning, Västsvenska Handelskammaren, asa.vikner@vastsvenskahandelskammaren.se, 0709495388

Anders Pettersson, chef Göteborgsregionens kompetensnav
anders.pettersson@goteborgsregionen.se , 0706293467

Göteborgsregionens kompetensnav  är ett samarbete som består av Göteborgsregionen, Västsvenska handelskammaren, Business Region Göteborg, Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy