Skaraborgs företagare ser ljust på konjunkturutvecklingen

Skaraborgs företagare ser ljust på konjunkturutvecklingen

Ett lågt antal varsel och konkurser i kombination med en fortsatt hög konsumtion får Västsvenska Handelskammarens konjunkturindikator att vända uppåt. I Skaraborg är näringslivet fortsatt optimistiska kring konjunkturutvecklingen.

- De flesta konjunkturindikatorer ligger kvar på höga nivåer och efter en julimånad där hamnens låga containervolymer drog ner indikatorn ser vi att konjunkturen är tillbaka på en mycket hög nivå säger Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé.

Antalet varsel och konkurser befinner sig på mycket låga nivåer samtidigt som konsumtionen är fortsatt hög. Hamnens containervolymer är dock fortsatt under normala nivåer.

Mycket investeringar

Näringslivet går fortsatt för högtryck och det investeras för fullt i regionen. Samtidigt är företagen något mindre optimistiska på längre sikt, vilket indikerar att man förbereder sig för att vår högkonjunktur som varat länge nu befinner sig på toppen och möjligen kan vända nedåt på sikt.

Handelskammarens företagspanel i Skaraborg är fortsatt optimistisk om konjunkturutvecklingen, både på kort och längre sikt.

- Företagens optimism går i linje med konjunkturen. Samtidigt ser vi en kompetensbrist som är enorm vilket på sikt riskerar att tillväxten stannar upp säger Bjarne Pettersson, regionchef i Skaraborg.

- Att Skaraborgs företagare ser ljust på framtiden i tider av hög kompetensbrist och stora risker i omvärlden är ett styrkebesked för hela regionen avslutar Bjarne Pettersson.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2800 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Tillsammans gör vi Västsverige starkare.

Bjarne Pettersson

Regionchef Skaraborg och Fyrbodal 0708-48 58 16