Västsvenska Arenan störst under  Almedalsveckan

Västsvenska Arenan störst under Almedalsveckan

Vad händer med regionaliseringen av Sverige? Hur kommer nyanlända snabbare in i jobb och vilka är utmaningarna i ett nytt politiskt landskap? Många relevanta framtidsfrågor finns med i programmet när Västsvenska Arenan återigen tar plats i Almedalen.

I år firar Västsvenska Arenan fem år. Dessutom har samarbetet mellan Västra Götalandsregionen (VGR), Göteborgs Stad, Chalmers, Göteborgs universitet och Västsvenska Handelskammaren fått en ny geografisk plats i Almedalen. Men den västsvenska plattformen levererar fler nyheter.
­­  – Nu deltar även Högskolan Väst, Högskolan i Borås och Högskolan i Skövde, vi är så klart också stolta över vår nya placering mellan Almedalsparken och havet, säger Ingrid Pousard, ansvarig för Västsvenska Arenan och fortsätter:

­  – Vi är inte bara fler parter i år, Västsvenska Arenan är troligen också störst sett till antal seminarier. Med närmare 70 programpunkter för vi fram många västsvenska röster och perspektiv i de olika frågor vi driver.

» Vårt program » Om Västsvenska Arenan

Nytt för i år är också att flera av aktörerna arrangerar tre gemensamma seminarier:
Kris för det politiska ledarskapet | Hur ökar vi förtroendet? handlar om dagens politiker och morgondagens demokrati. Färre och färre vill bli politiker och förtroendet för sittande politiker vacklar. Samtidigt ställer en snabb samhällsutveckling med en ökad polarisering av debatten fortsatt stora krav på politiska ledare. Lyssna till ett inspirerande seminarium där bland annat flera riksdagsledamöter, SOM-institutet vid Göteborgs universitet och Rättviseförmedlingen medverkar.

Satsa på bred validering av kompetens tar upp den kompetensbrist som många svenska företag upplever idag. Hur tar vi bäst och snabbast tillvara på de resurser och kompetenser nya medborgare har och hur ska det samordnas? Vilka är de lyckade exemplen och vad har inte fungerat lika bra? Det är några av seminariets frågor.

I Västsverige finns många välfungerande testarenor där framtidens teknologi prövas i verkligheten: ElectriCity, AstaZero och Göteborg Wind Lab är några i raden. Men hur fungerar de i praktiken och vilka utmaningar finns kopplade till dem? Vilket stöd är nödvändigt för testarenorna ska bli internationellt konkurrenskraftiga och utveckla Sveriges industri? I Hur lyfter vi Sveriges testarenor och säkerställer att de bli internationellt konkurrenskraftiga? diskuterar vi hur testarenor kan bidra till utveckling och tillväxt.

Under Almedalsveckan 3-10 juli arrangerar Västsvenska arenan närmare 70 aktiviteter med den gemensamma nämnaren västsvenska framtidsfrågor av nationellt intresse. På Västsvenska Arenan tar du inte bara del av högaktuella seminarier, hit kan du även komma för möten, nätverkande och arbete. Här finns hundratals experter och talespersoner under samma tak och du möter pressansvariga i vår presshörna, de hjälper dig gärna att komma i kontakt med rätt personer. Hela programmet

Mer om Västsvenska Arenans representanter och aktiviteter i Almedalen 2016:

» Västra Götalandsregionen (VGR)

» Göteborgs universitet

» Göteborgs Stad

» Chalmers tekniska högskola

» Västsvenska Handelskammaren

» Högskolan i Skövde

» Högskolan Väst

» Högskolan i Borås

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Vi gör Västsverige starkare.