Tydligt positiv indikation i långtidsprognosen

Västsvenska företag är mer optimistiska idag än under finanskrisen

Den västsvenska företagspanelen ger en tydlig signal om snabbare återhämtning efter coronapandemin jämfört med finanskrisen.

Handelskammarens senaste konjunkturmätning rapporterade om en rekordhög framtidsoptimism på lång sikt. Nu fortsätter framtidstron att öka, både kort-, och långsiktigt, för sjätte månaden i rad och är tillbaka på än högre nivåer jämfört med innan pandemin.
  – Det kan jämföras med finanskrisen 2008/09 som hade en längre återhämtningsperiod. Ett år efter finanskrisens mest pessimistiska prognos trodde tre av fem företag på en fortsatt negativ utveckling på kort sikt, säger Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé och fortsätter:

– Idag, ett år efter pandemins värsta nedgång, tror två av tre företag på en positiv utveckling av konjunkturen de närmsta tre månaderna och fem av sex ser ljust på de kommande tolv.

Stärker denna observation gör bland annat den fortsatt starka industritillväxten. I likhet med Handelskammarens företagspanel, rapporterar även Silf och Swedbanks konjunkturmätare för svensk ekonomi om ett, för Inköpschefsindexet (PMI), nästintill rekordhögt värde och en betydligt snabbare uppgång jämfört med den globala finanskrisen 2008/09.
 – Återhämtningen pekar på goda möjligheter för ekonomisk tillväxt och kan vara en indikation på att vi tagit lärdom av tidigare krislägen.

Stark rapportsäsong

En snabb återhämtning avspeglas även genom rapporteringen från de västsvenska börsbolagen om en generellt stark inledning på det nya året. I förhållande till föregående år, visar flertalet delårsrapporter för första kvartalet 2021, en ökning i så väl försäljning som vinst.
 – Med ett tufft år i ryggen, tar många västsvenska företag en positiv riktning in i 2021. Ett stort glädjeämne är bland annat industriföretaget Bultens rekordkvartal som utgörs av en kraftigt ökad försäljning och vinst, vilket indikerar att fordonsbranschen går bra. Andra västsvenska bolag som går bra är till exempel medicintekniska Getinge, Jula och Ericsson AB säger Johan Trouvé.

Färre konkurser och fler nyetablerade företag
Sedan förra året sker samtidigt en stadig minskning av antalet företagskonkurser. Enligt UC:s statistik, har konkurserna under april minskat inom samtliga Sveriges län och branscher. I Västra Götaland ligger nedgången under april på 61 procent, jämfört med motsvarande period 2020. Dessutom ser vi att många nya företag etablerar sig på marknaden. Under 2020 ökade antalet nystartade företag i Västsverige med 9 procent jämfört med 2019. En bransch där nyetableringar tagit fart under 2021 är byggindustrin.
 – Ett Västsverige under utveckling inom allt från nya testanläggningar för eldrivna fordon till byggnation av hotell och bostäder, ger en tydlig bild av det ökade behovet för byggbranschens produkter och tjänster. Det rimmar även med företagspanelens framtidstro, säger Johan Trouvé och fortsätter:

– Då ska vi också komma ihåg att många företag tvingats ställa om och falla tillbaka på både omställnings-, och permitteringsstöd. Det finns många företag som fortsätter att kämpa bakom statistiken.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy

Ove Lillestöl

Regionchef Boråsregionen 033-20 62 43