Västsverige 23 juni 2014

Västsverige på plats under Almedalsveckan

Det västsvenska näringslivet, akademin och den offentliga sektorn åker gemensamt till Almedalsveckan på Gotland i sommar. Via den gemensamma plattformen, Västsvenska arenan, lyfts frågor som är avgörande för Västsveriges framtid. Nu presenteras årets program.

Det är Chalmers, Göteborgs stad, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen och Västsvenska Handelskammaren som tillsammans bildar den Västsvenska arenan. Arenan är på plats i Almedalen för tredje året.

Under Almedalsveckan 29 juni – 6 juli 2014 arrangerar den Västsvenska arenan omkring 50 seminarier. Den gemensamma nämnaren är frågor med stor betydelse för Västsveriges framtid.
Årets fyra huvudseminarier rör stadsutveckling, Västsverige som plattform för testarenor, utvecklingen av den marina sektorn samt utvecklandet av förbindelser mellan Oslo-Göteborg och Köpenhamn (projektet 8 million city).

Välkomna till pressträff där den Västsvenska arenans program presenteras av Ingrid Pousard, projektledare för arenan (Västsvenska Handelskammaren) samt:
Bengt Delang, stadsdirektör Göteborg Stad
Jörgen Sjöberg, strategisk verksamhetsutvecklare Chalmers
Helena Lindholm Schulz, prorektor Göteborgs universitet
Jonas Andersson, regionråd Västra Götalandsregionen (FP)
Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren

Pressträff Västsvenska arenan

När: 24 juni 2014 kl 9.00-10.30.
Var: Västra Götalandsregionen, lokal Skagerack, Norra Hamngatan 14, Göteborg.
Osa: Till anna.werner@handelskammaren.net senast måndag 23 juni 2014 kl 16.00.

Det här är en pressinbjudan från Chalmers, Göteborgs stad, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen och Västsvenska Handelskammaren.

För ytterligare information, kontakta:

Anna Werner, kommunikatör, 0706-86 56 96

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.