Smart Lagerhantering med NAUTIZ X2

Handhelds Nautiz X2 med streckkodsläsare är en kraftfull stryktålig handdator perfekt för lagerlösningar. Och var är det bästa stället att testa enhetens funktionalitet, om inte på Handhelds egna huvudlager?

Personalen på Handhelds huvudlager i Lidköping använder företagets egen handdator Nautiz X2 med 1D-skanner för att skanna och hantera in- och utleveranserna av stryktåliga tablets och handdatorer. Lösningen, som innefattar en specialanpassad Android-app, har lett till enklare hantering, ökad noggrannhet och effektivitet och mer intuitiv dataöverföring.

Stryktålighet för intensiv användning

I ett lager får skanningutrustning sällan vila. Streckkodsläsare används konstant när paket tas emot, flyttas och lastas för leverans. Nautiz X2 är stryktåligt byggd inifrån och klarar intensiv användning och eventuella incidenter – som att tappas på lagrets betonggolv. Den uppfyller kraven för stryktålighetstester inom den amerikanska militära standarden MIL-STD-810G. Den har också en IP65-klassning som innebär att den är damm- och vattentät.

Nautiz X2 kan också skryta med ett kraftfullt inre. En fyrkärnig processor gör att den snabbt kan samla in, hantera och överföra stora datavolymer, och en generös 4,7-tumsskärm visar information och grafik i ett ljusstarkt, lättläst format.

Noggrann skanning och granskning

Handhelds Nautiz X2 har en inbyggd 1D-laserskanner (och finns även tillgänglig med 2D-imager), vilket medför noggrann streckkodsläsning även i de mest hektiska lagermiljöer. I Handhelds lager använder personalen också ett pistolgrepp ihop med Nautiz X2, vilket ger ytterligare komfort och precision.

”När produktleveranser kommer in till huvudkontorets lager i Lidköping skannas enheternas unika serienummer innan de skickas vidare till vårt affärssystem”, säger Anna Hellström, Handhelds supply chain director. ”Detta uppdaterar omedelbart våra lagersaldon och allokerar enheter till ordrar i systemet.”

När ordrar packas och färdigställs för utleverans skannas serienumren på nytt, varvid informationen automatiskt överförs till följesedlar, fakturor och garantiposter.

”Ju snabbare vi kan hantera inkommande gods, desto snabbare kan vi leverera till våra kunder”, säger Anna Hellström.

Att jobba med Nautiz X2 som lagerenhet är betydligt smidigare än den lösning som tidigare användes. Den stora skärmen gör det mycket lättare att granska partier av skannade streckkoder än de små skärmar som det tidigare systemet erbjöd.

”Det var svårt att se om du oavsiktligt har dubbelskannat eller felskannat något”, säger Anna Hellström. ”Dessa fel inträffade ganska ofta med den tidigare lagerlösningen, men du lade inte märke till det förrän serienumren skickades till ERP-systemet. Detta gjorde att arbetet gick långsammare.”

Enkel redigering och dokumentation

Lagerarbetaren Jim Blomqvist säger att redigeringen och överföringen av information också är mycket mer intuitiv och användarvänlig med Nautiz X2.

”För det första har du möjlighet att radera inlästa nummer antingen individuellt eller alla på en gång. Med den gamla lagerlösningen var vi tvungna att radera dem ett i taget”, säger han. ”Du kan också skanna och överföra ett parti streckkoder utan att radera det. Detta är användbart i situationer då informationen måste skickas flera gånger – t.ex. för att korrigera ett fel i ERP eller skicka information som en kund har begärt. I vårt tidigare system tömdes skannern när du skickade den inlästa informationen till ERP, och du var tvungen att manuellt kopiera och klistra in serienumren om du behövde skicka dem på nytt.”

Användarna kan nu skicka eller e-posta inlästa data direkt från Nautiz X2 tack vare trådlös anslutning via Wi-Fi, blåtand och 4G/LTE.

Dokumentering av farligt gods

Jämte Nautiz X2:s skannings- och kommunikationsfunktioner använder Handheld också enhetens inbyggda kamera för att dokumentera leveranser av litiumbatterier, som klassas som farligt gods. För att följa föreskrifterna tar och sparar de anställda foton av kartongerna med leveransetiketter och varningar om farligt gods, för eventuella framtida behov.

En komplett och modern lagerhanteringslösning

”Nautiz X2 har exakt samma funktioner som en vanlig Android-mobil, bl.a. med tillgång till alla Androids appar, plus en utmärkt skanner. Skärmen är stor och lättläst, vilket underlättar informationshanteringen. Detta är en modern lösning för lagerhantering, och vi är jättenöjda med den”, säger Anna Hellström.