Gå direkt till innehåll

Grön omställning hos Hansgrohe Group: 2023 var ett framgångsrikt år

Ännu ett spännande år i den gröna omställningens tecken ligger bakom Hansgrohe Group. 2023 bjöd på en världspremiär, många vatten-, energi- och resursbesparande produktinnovationer, diverse utmärkelser och en god känsla av att vara på rätt väg.

Utmärkelser för hållbar verksamhetsstrategi

Nyligen vann Hansgrohe Group det tyska hållbarhetspriset 2024, vilket bekräftade innovationsledarens ansträngningar och framsteg. Hansgrohe är därmed bland de 100 verksamheter i Tyskland, som enligt expertjuryn "särskilt effektivt och framgångsrikt har bidragit till förändring och därmed blivit förebilder" inom sin bransch.

I oktober 2023 mottog Hansgrohe en Global Transition Award från Handelsblatt, Capgemini, right och techem som en av pionjärerna inom minskade koldioxidutsläpp för sina "övertygande strategier att verka i linje med Parisavtalets 1,5°C-mål". I juni 2023 utnämnde WirtschaftsWoche Hansgrohe Group till en av ESG-pionjärerna bland tyska små och medelstora företag. Företaget rankades på 14:e plats av 50 för ekologi, socialt ansvar och rättfärdig bolagsstyrning, vilket gör det till det högst rankade företaget i den tyska sanitetsbranschen.

Grön energi i dottersällskap och produktion

Redan 2022 var alla Hansgrohe Groups anläggningar världen över klimatneutrala [1]. Idag drivs även alla produktionsanläggningar med grön energi. Fabriken i Shanghai är den första som är helt gasfri, och både fabriken i Offenburg och det österrikiska Hansgrohe dotterbolaget är i full gång med att bygga ut sin solcellsanläggning.

Green Company-initiativ: fler och fler projekt i gång

2023 bjöd också på framsteg och de första resultaten för de tio Green Company-initiativen som går under rubriken IN TOUCH WITH OUR PLANET: Under mottot ”Green Mindset” utbildades 26 medarbetare till ”Green Experts” i samarbete med ada Learning GmbH. Under en fyra månader lång utbildningsresa fick de först den teoretiska kunskapen, som de sedan omsatte i praktiken i en projektfas.

De tio Green Company-initiativen i Hansgrohe Group

Under initiativet ”Green Products” utvecklades hansgrohe Planet Edition: ett vattenbesparande duschmunstycke, som är tillverkat av miljövänligt plastgranulat i alla icke-vattenbärande delar. Detta alternativ till petroleumbaserad primärplast minskar resurs- och energiförbrukningen i produktionen avsevärt. Handduschen är samtidigt helt kromfri. Tack vare initiativet ”Green Packaging” kommer alla nya produktemballage dessutom att vara plastfria innan utgången av 2025 [2].

Green Transparency Services skapar försäljningssuccé

Även när det gäller ”Green Transparency Services“ har Hansgrohe tagit ett stort steg framåt: Nio miljövarudeklarationer (EPD’er) som publiceras 2023 ger information om cirka 1 500 AXOR- och hansgrohe-produkters förbrukning och miljöpåverkan. Dessa data får nu stor betydelse för verksamhetens försäljning: Den franska Accor Group har valt att utrusta sina IBIS ROUGE, IBIS STYLE och IBIS BUDGET hotell med 50.000 vattenbesparande hansgrohe Crometta Vario Green handduschar – en fördel för deras totala CO2-utsläpp.

Visionärt badrumskoncept visar vägen

Våren 2023 var det premiär för ”Hansgrohe’s Green Vision Beyond Water: Rethinking Bathroom Culture”, som uppmärksammades runt om i världen. Det visionära konceptet för framtidens hållbara badrum imponerade på besökarna på ISH-mässan, liksom på representanter från en rad länder vid FN:s vattenkonferens i New York och på hållbarhetsscenen vid GREENTECH FESTIVAL i Berlin. Denna Green Vision blev också belönad med en German Innovation Award 2023 från det tyska designrådet.

Hansgrohe’s Green Vision Beyond Water

”Jag är mycket entusiastisk över hur IN TOUCH WITH OUR PLANET-andan har spridit sig bland våra medarbetare, och hur mycket som har hänt överallt i organisationen under det senaste året,” säger Hans Jürgen Kalmbach, CEO i Hansgrohe Group. ”Vi har dessutom startat tyska och internationella hållbarhetsnätverk, både internt i branschen och mellan olika branscher, och det är också otroligt inspirerande. “

”Under 2023 har vi utvecklats till förmån för jorden, miljön och människorna, och det ska vi fortsätta med 2024,” säger Steffen Erath, Head of Innovation & Sustainability. Planerna omfattar bland annat återvinning av produktförpackningar och vidareutveckling av initiativ för en cirkulär ekonomi, t.ex. en återvinningsmaskin för galvaniserad plast vid fabriken i Offenburg.

Läs allt om Hansgrohe Groups hållbarhetsinitiativ i den aktuella hållbarhetsrapporten.

[1] Klimatneutralitet refererar till utsläpp av växthusgaser i Scope 1 och Scope 2 (direkta och indirekta utsläpp på anläggningarna) enligt Greenhouse Gas Protocol. Hansgrohe Group reducerar aktivt dessa utsläpp överallt, där det är möjligt. De resterande utsläppen kompenseras genom erkända certifierade klimatskyddsprojekt.

[2] Innan slutet av 2025 kommer alla produktförpackningar, som släpps ut på marknaden, att vara fria från plastdelar så att de kan återvinnas som kartong. På grund av redan uppbyggda lager kommer det dock fortfarande att finnas plastinnehållande förpackningar i omlopp efter detta datum.