Hansgrohes nya symbol, som om understryker företagets ambitiösa klimatmål och sociala ansvar, visar en vattendroppe stiliserad som ett fingeravtryck.

Hansgrohe: På väg mot klimatneutralitet

Inför World Water Day 2022, som ägde rum i mars, gjorde Hansgrohe en inventering av sin hållbarhetsstrategi. Blandar- och duschtillverkaren med säte i Tysklands Schwarzwald-region, har redan uppnått några av sina milstolpar 2021: Alla tyska anläggningar är klimatneutrala vad gäller direkta utsläpp och energiförbrukning. I början av året gick även de internationella sajterna över till grön el, och energiförsörjningen baseras enbart på grön el. Detta möjliggör årliga besparingar på över 26 000 ton CO2. På de tyska fabrikerna samt i Wasselonne, Frankrike och i Shanghai, Kina, har kompletterande energieffektivitetsanalyser identifierat ytterligare potential för att spara ännu mer el med t.ex. solcellssystem. En del av potentialen ligger i ett ökat fokus på planering av energiförbrukningen, så att solens strålar kan utnyttjas effektivt och för att undvika toppbelastningar i produktionen. I Shanghai är värmesystemet för galvaniseringsprocessen redan baserat på värmepumpsteknik. Dessutom har alla internationella produktionsanläggningar satt upp sina egna hållbarhetsmål för vatten, avfall och energi.

Resultatet: I slutet av 2022 kommer alla internationella anläggningar hos Hansgrohe att ha gått över till grön kraft och uppnå klimatneutralitet vad gäller direkta utsläpp och energiförbrukning. Alla anläggningsutsläpp mäts och görs transparenta för hela Hansgrohe-koncernen som en del av Corporate Carbon Footprint-projektet. Företagets hållbarhetskommitté, som leds av vice vd Frank Semling, kommer att vara involverad över alla internationella anläggningar för att identifiera och undersöka hållbarhetspotential. Dessutom förväntar Hansgrohe, att alla A-leverantörer tecknar ett Green Company Agreement i framtiden - ett åtagande att följa miljöledningskraven. Forskning om alternativa mer miljövänliga material för produkter är också i full gång. För detta ändamål arbetar Hansgrohe intensivt med sin partner Materialscout.

Hansgrohe stöder 1,5-gradersmålet i klimatavtalet från Paris. "Vår plan är att successivt minska koldioxidutsläppen från företaget", säger Steffen Erath, Head of Innovation & Sustainability på Hansgrohe. Han står i spetsen för ett strategiskt initiativ som grundades 2020, som driver Hansgrohes gröna omvandling lite längre för var dag som går, med innovativa tillvägagångssätt och praktiska rekommendationer. "Denna process är kostsam och kräver en stor insats, men att kompensera för klimatskador skulle förmodligen kosta oss mer." Därför är Hansgrohes strategi: Reduktion före kompensation.

Skydda vatten som en värdefull resurs

Ett annat fokus hos Hansgrohe är vatten. "För oss är vatten lika med liv. Det är vår passion", säger vd Hans Juergen Kalmbach. "Det är därför vi skyddar denna värdefulla resurs och konsekvent implementerar alla nödvändiga åtgärder för att uppnå våra ambitiösa hållbarhetsmål." Idag har Hansgrohe redan duschar i sortimentet som använder upp till 60 % mindre vatten än konventionella produkter – med samma duschupplevelse. Hela produktportföljen kommer att omvandlas till vatten- och energibesparande produkter. Även i produktionen skyddas vattnet genom slutna vattenkretsar i de enskilda produktionsanläggningarna. Dessutom pågår forskning kring en vision om ett helt klimatneutralt badrum.

Hansgrohes framtida fokus i relation till den cirkulära ekonomin spelar också en stor roll i företagets hållbarhetsstrategi. Tanken bakom detta är att bevara naturresurserna genom att upparbeta resurser, som har använts en gång och göra dem tillgängliga igen som produktionsmaterial. Fabrikerna håller redan på att smälta om varor med tillverkningsfel för att kunna använda dessa råvaror igen.

Hansgrohe är "i kontakt med vår planet"

Med attityden "In Touch with our Planet" är Hansgrohe passionerat engagerad i sitt sociala ansvar, både nu och i framtiden: för vattnet, för klimatet, för kretsloppet. Från och med nu kommer denna attityd att förmedlas av en symbol, som Hansgrohe kommer att använda i sin hållbarhetskommunikation: En vattendroppe stiliserad som ett fingeravtryck. "Sammantaget är hållbarhet inte en sprint för oss, utan ett extremt maratonlopp som kommer att förbättra våra förutsättningar för en värdeskapande och ekonomiskt framgångsrik framtid," säger Hans Juergen Kalmbach.