Svenska Happy Ears får Webby Awards hedersomnämnande

I den 22:a upplagan av Webby Awards, internetvärldens svar på Oscarsgalan, kammade Happy Ears hem ett hedersomnämnande. De innovativa öronpropparna fick en så kallad honoree i kategorin hälsa och är i och med det ytterligare ett steg vidare internationellt.
– Det känns roligt att vår produkt får uppmärksamhet, säger Jukka Viitasara, designer på Happy Ears.

Varje år delar den internationella tävlingen Webby Awards ut priser till det bästa på internet - alltifrån hemsidor, appar, podcasts och digitalt ljud, filmer och reklamkampanjer. Alla bidrag bedöms och recenseras av de över 2000 medlemmar i ett nätverk som kallas IADAS (international Academy of Digital Arts and Sciences). Svenska byråer och företag har tagit hem många priser genom åren, 2017 blev det till exempel hela fem vinster och i år ser inte ut att bli ett undantag. Det svenska företaget Happy Ears, som gör moderna öronproppar, är mycket stolta över sin honoree.
– Webby Awards är ju som att vinna en Oscar fast inom webbdesign, så att få ett hedersomnämnande känns otroligt stort för oss, säger Jukka Viitasara.

Internationell resa
Happy Ears affärsidé är innovativa öronproppar som är modernt stilsäkra och skyddar hörseln vid höga ljud utan att göra en isolerad från omvärlden. Bäraren ska till exempel kunna njuta av en högljudd konsert på ett tryggt sätt utan att riskera att hörseln påverkas. Öronproppar är många gånger en bortglömd produkt, så att Happy Ears nu har fått ett hedersomnämnande av Webby Awards ser Jukka som ett steg i rätt riktning.
– Vi gör något oväntat och annorlunda i en relativt tråkig kategori, öronproppar pratas det inte så mycket om. Nu ser vi fram emot att fler ska få upp ögonen för Happy Ears och att vi kan fortsätta utvecklas och göra bra ifrån oss, säger Jukka Viitasara.

Förra året vann den svenska byrån Edelman Deportivo en Webby Award för kampanjen ”Give a Beep”, och i år var det dags igen med kampanjen #InYourName för Svenska Fotbollsförbundet och Adidas. Carl Platon, art director på Edelman Deportivo och jurymedlem i IADAS, berättar vad som krävs för ett vinnande bidrag.
– De innehåller nästan alltid en enkel och tydlig grundidé som går att koka ned till en mening. Här behöver lösningen, oavsett om det rör sig om en produkt, kampanj eller app, alltid tydligt kunna svara ann till varför varumärket gjort om de gjort. Varumärken som lyckas bygga sina idéer på starka kulturella insikter har mycket att vinna – inte bara i prisväg. Helhetsintrycket är också väldigt viktigt för att fånga och bibehålla intresset, säger Carl Platon.

Läs mer om Webby Awards här: https://www.webbyawards.com/

Läs mer om IADAS här: https://www.webbyawards.com/about/judges/

• öronproppar
  • ljud