JBL® Authentics L16 och L8 kombinerar retrodesign med revolutionerande teknik

Kraftfulla trådlösa högtalare från JBL med Harman Clari-Fi™ – en ny mjukvara som till 90 procent återskapar detaljer i ljudet, som annars försvinner med komprimerade digitala musikfiler.

JBL lanserar nu JBL Authentics, en serie högtalare som kombinerar JBL:s legendariska ljud och den senaste tekniken med en snygg retrodesign. Både JBL Authentics L16 och L8 har AirPlay, DLNA och Bluetooth för streaming av musik från alla trådlösa enheter.

JBL Authentics är de första trådlösa högtalarna för hemmet som är utrustade med Harman Signal Clari-Fi™, som återskapar och tar fram ljuddetaljer som försvunnit och gör att även MP3-filer med låg kvalitet låter bättre. Förutom att erbjuda det senaste inom trådlös ljudöverföring har JBL Authentics L16 klassiska detaljer, som skivspelaringång. Utöver att de är gjorda i ett gediget material har de även optimerade diskant- och baselement och en genomarbetad akustisk design.

JBL Authentics har 24-bitars och 96 kHz-digital signalväg som ger ljud med studiokvalitet. I CD-format återges musik med 44.1 kHz samplingsfrekvens med 16-bitars. I studion spelas ljudet in med 96 kHz samplingsfrekvens, med 24-bitars upplösning. JBL Authentics stöder de ursprungliga frekvens- och bitnivåerna vilket ger en ljudkvalitet och en stereoupplevelse som imponerar på även den mest inbitne audiofilen.

JBL Authentics exklusivitet sträcker sig dock längre än till tekniken. Med en snygg träpanel och retro-front smälter de in i alla typer av inredningsstilar.

JBL Authentics L16 har ett kabinett i valnötsträ och 3-vägs högtalare med sex stycken 50W-förstärkare som fyller alla rum med ett oslagbart studioljud och flyller stora som små rum med kraftfullt ljud. Via AirPlay, Bluetooth och DLNA kan den ta emot streamat ljud trådlöst från andra enheter, det finns även en optisk-, 3,5 mm- och en analog RCA-ingång. Den analoga skivspelaringången har ett inbyggt RIAA-steg som stödjer både MM och MC-pickuper. Med JBL Music™-appen kan du fjärrstyra högtalaren med hjälp av en smartphone.

JBL Authentics L8 har ett kabinett med en blank svart finish. Högtalaren stöder musikens ursprungliga studioljud med 96 kHz/24 bit och kan kopplas upp till en mängd olika musikspelande enheter via AirPlay, DLNA, Bluetooth samt via optisk koppling. Med JBL Music™-appen kan du fjärrstyra högtalaren med hjälp av en smartphone.

– Ingen högtalare kan återge inspelat ljud bättre än denna högtalare. JBL Authentics-serien är lättigenkännliga klassiska högtalare, gjorda utefter hur vi lyssnar på musik idag, med den senaste trådlösa uppkopplingen, säger Michael Mauser, VD HARMAN Lifestyle.

Pris och tillgänglighet
JBL Authentics L16 finns tillgänglig från början av mars för 8.990:- och JBL Authentics L8 är tillgänglig från slutet av mars för 5.490:-

För mer information om JBL Authentics L16 och L8 besök www.jbl.se

För mer information eller produktutlåning kontakta: Bite harmanse@biteglobal.com +46 72 323 33 87

• Detaljhandel

• jbl authentics
  • l8
  • l16
  • bluetooth
  • airplay
  • ljud
  • högtalare
  • design

HARMAN utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett sortiment av ljud- och infotainment-produkter för bilindustri, konsumenter och professionella användare. Harman är världsledande med premiummärken som JBL®, AKG®, Harman Kardon®, Infinity®, Lexicon®, och Mark Levinson® och med en ledande expertis inom ljudteknik. Företaget är väl ansett av audiofiler i alla generationer och stödjer aktivt ledande professionella underhållare och arenor de uppträder på. Över 25 miljoner bilar är idag utrustade med HARMAN:s ljud- och infotainmentsystem. HARMAN har ca 14 900 anställda över hela världen och hade en rapporterad försäljning om $4,5 miljarder för tolvmånadersperioden som slutade den 30 september 2013. Företagets aktier handlas på NYSE-börsen i New York under symbolen NYSE: HAR.