Haro deltar i sammanfattning av Familyplatform-projektet

Familyplatform är ett projekt för att ta fram en forskningsagenda för familjers välbefinnande i det framtida Europa. Projektet har pågått i 18 månader och avslutas nu med en sista sammankomst i Bryssel den 22 mars, se www.familyplatform.eu.

Riksorganisationen Haro har som enda svenska organisation deltagit i projektets Advisory Board sedan dess start med ordföranden Madeleine Wallin och styrelseledamoten Jonas Himmelstrand. Haro har spelat en uppskattad roll i projektet genom att spegla erfarenheterna av den svenska familjepolitiken i det europeiska perspektivet. Detta ledde till att Haros representanter fick en mer framträdande roll än vad som först var avsett.

Haro har i projektet bland annat bidragit till att tydliggöra uppfattningen att det måste finnas en tydlig samhällelig acceptans för de föräldrar som själva väljer att ta omsorg om sina barn.

Projektet har möjliga fortsättningar och Haro har som ambition att med sina unika svenska erfarenheter fortsätta bidra till den europeiska diskussionen om den framtida familjepolitiken.

• Internationellt

• familjepolitik