Ingvild Segersam ny ordförande i Haro

Haros riksstämma valde i helgen en ny ordförande efter Madeleine Wallin, som lämnar posten efter 4 år. Madeleine har under sin tid som ordförande bland annat arbetat med stort engagemang för att utveckla Haros internationella arbete, och hon kommer att sitta kvar i styrelsen med ansvar för organisationens internationella relationer.

Den nya ordföranden heter Ingvild Segersam och kommer från Uppsala. Hon har varit ledamot av Haros riksstyrelse sedan 2008.

På frågan varför hon valde att engagera sig i Haro, svarar Ingvild: ”Att engagera sig i Haro känns som en demokratisk skyldighet. Utan ideella föreningar finns ju ingen motvikt till den statliga maktstrukturen. Utan tvångströjor av politisk korrekthet kan Haro ge barn och föräldrar i Sverige en röst så att någon slutligen vaknar och hör. Sverige behöver en kovändning från att upphöja systemet mer än människan, karriären mer än familjen. Och kanske får mina fem barn uppleva ett Sverige som stödjer och erkänner den viktigaste uppgift en människa kan ha - föräldraskapet."

Ingvild har gjort sig känd som en bloggare med skärpa, elegans och glimten i ögat. Läs några av henne blogginlägg:

Jämställdhetsproblemen fortsätter

Alltid - ett jämställdhetsproblem

Liberal flopp i valfrihetsfrågor

Har vi råd med att försumma en hel generation?

Folkrörelsen för hunden

Alla kvinnor är inte ministrar

Kvinnor väljer alltid fel

Tidsbristen - en myt?