Nyhet -

Nu kommer hyllade nya thrillern "Den andra kvinnan" av spionromanernas mästare Daniel Silva!

Daniel Silva är flerfaldigt prisbelönt och anses vara en av thrillergenrens allra främsta författare. Hans böcker har översatts till fler än 30 språk, publicerats i 30 länder och legat 1:a på New York Times bestsellerlista. Nu ger HarperCollins ut hans nya kritikerrosade spionthriller om den israeliske underrättelseagenten Gabriel Allon. Den andra kvinnan släpps den 16 maj.

Den andra kvinnan är en tät och nervkittlande thriller om kärlek och förräderi som förflyttar läsaren rakt in i spionernas universum: En enda kvinna känner till Kremls bäst bevarade hemlighet. För länge sedan lyckades KGB få in en spion i hjärtat av västvärlden. Nu står spionen närmare maktens centrum än någonsin – och den enda som kan avslöja konspirationen är Gabriel Allon …

Om boken

I en avlägsen bergsby i Andalusien börjar en fransk kvinna skriva ner sina minnen – om en man hon en gång älskade och ett barn som togs ifrån henne för att skydda sanningen. Hon är en av få som känner till Kremls bäst bevarade hemlighet – namnet på den mest betydelsefulla dubbelagent KGB någonsin lyckats få in i väst, en spion som nu står på maktens tröskel. Bara en person kan avslöja konspirationen, Gabriel Allon, legendarisk konstkonservator, lönnmördare och chef för den israeliska underrättelsetjänsten. Hans jakt på förrädaren för honom från Israel till Österrike och USA och tillbaka till en av kalla krigets största spionhärvor. Klockan tickar och hela världsordningen står på spel, i ett hemligt krig mellan öst och väst.

Med sin nya bok bevisar den amerikanska bästsäljande författaren och tidigare krigskorrespondenten Daniel Silva återigen att han är spiongenrens mästare.

Röster om Daniel Silva och Den andra kvinnan

”Fantastisk … ”
Publishers Weekly

”Silva bygger skickligt upp spänningen med vändningar som gång på gång tar andan ur läsaren.”
People

”Silvas böcker är alltid fascinerande … griper tag och kommer göra alla fans av Daniel Silva nöjda – men tilltalar också alla som gillar spiongenrens äldre mästare, som John le Carré och Graham Greene.”
Kirkus Reviews

”Daniel Silva när han är som bäst. En av våra största spionromanförfattare.”
The Real Book Spy (DK)

”Det är filmiskt, det är fantastiskt, det är underhållande.”
Femina (DK)

”Ytterligare en juvel i spionromanmästarens gnistrande krona.”
Booklist

”Av alla som skriver spionromaner idag är Daniel Silva helt enkelt den bästa.”
Kansas City Star

OM FÖRFATTAREN

Daniel Silva är prisbelönt författare och hans böcker har legat etta på New York Times bestsellerlista. Han har skrivit tjugoen romaner hittills, bland annat Svart hämnd och Spionernas hus. Världen över har hans böcker blivit bästsäljare och har översatts till mer än trettio språk. Han bor i Florida med sin fru, tv-journalisten Jamie Gangel, och deras tvillingar Lily och Nicholas. Läs mer om Daniel Silva på www.danielsilvabooks.com

Recensionsdag: 2019-05-16

För mer information kontakta:
Natalie Pettersson, PR- och marknadsansvarig
natalie.pettersson@harpercollins.se
0768 671 060

OM HARPERCOLLINS NORDIC HarperCollins Nordic är ett dotterbolag till HarperCollins Publishers. Med ca 40 anställda på huvudkontoret i Stockholm och i våra nordiska grannländer publicerar HarperCollins Nordic över 1100 titlar per år på svenska, norska, danska och finska. Vi ger ut tryckta böcker, e-böcker och ljudböcker under våra imprints HarperCollins och Harlequin. Böckerna finns till försäljning i bokhandel, via bokklubbar, på massmarknad och på vår egen hemsida harpercollins.se

Bland de svenska författare som HarperCollins ger ut märks bland annat Emelie Schepp, Maria Borelius, Jöns Hellsing, Maria Sveland, Agneta Sjödin, Jessica Frej och Frida Boisen med flera.

För mer information: press@harpercollins.se