© Duane Michals. Courtesy of DC Moore Gallery, New York.

Duane Michals porträtt på Hasselblad Center

Vårens första utställning på Hasselblad Center presenterar den amerikanska fotografen Duane Michals som är en av pionjärerna inom experimentellt porträttfotografi.

Välkommen till pressvisning av utställningen Duane Michals: The Portraitist torsdag den 10:e februari kl 10.00 i Hasselblad Center.
Meddela ditt deltagande till Jenny Blixt: jb@hasselbladfoundation.se senast 9:e februari.

Utställningen består av fler än 125 porträtt där många av dem nyligen upptäcktes i ett av hans arbetsrum i New York. Med dubbelexponeringar, perspektivförskjutningar och kollage målar utställningen en bild av en både tekniskt skicklig och spontan fotograf som skapar överraskande bilder av välkända personer som fascinerar och förundrar.

Michals gjorde sig känd på 1960-talet genom att bryta sig loss från en etablerad dokumentär tradition. Han använder sig i stället av sin egen säregna fotografiska stil samtidigt som han ger utrymme för sina modeller att uttrycka sig på sitt sätt. Michals är även känd för sina fotografiska serier där han förmedlar personliga berättelser med meddelanden och dikter skrivna direkt på bilden.

I hans fotografier utspelar sig scener där både den porträtterade och fotografen ger sig hän till berättelsen, oavsett om det är att berätta en fiktiv historia eller att gestalta den verkliga personen. Michals använder sig av en mängd olika knep för att locka in oss i hans värld – ett experimenterande med ljus och skuggor, oväntade vinklar och speglingar som skapar överraskande bilder. De fotografiska serierna ger en mångfacetterad bild av modellen och berättar en komplex historia tydligare än vad ett enstaka fotografi kan.

Med den fotografiska bilden banar Michals väg för betraktaren att komma närmare personligheter så som Meryl Streep, René Magritte, Maya Angelou och Johnny Cash.

Duane Michals: The Portraitist är curerad av Linda Benedict-Jones. Den turnerande utställningen är organiserad av Curatorial Assistance Traveling Exhibitions, Pasadena, Kalifornien, USA.

Vernissage online lördagen den 12:e februari kl 12.00 när vi öppnar utställningen.
På vernissagen bjuder vi på rundtur i utställningen, hälsning från Duane Michals och en personlig betraktelse av utställningen av komikern och konstnären Peter Apelgren.
Följ oss på Facebook Live