Hasselblad Center visar Ernest Cole

Fotografier från Sydafrika, tidigt 1960-tal
Hasselblad Center
21 januari–18 mars 2012

Hasselbladstiftelsen är stolt över att i sin första utställning 2012 presentera den svarte sydafrikanske fotografen Ernest Cole (född Kole). Utställningen är resultatet av ett forskningsprojekt av Gunilla Knape och har sin utgångspunkt i Hasselbladstiftelsens enskilt största samling.

Ernest Cole (1940-1990) önskade att, med sina fotografier, få övriga världen att reagera på situationen i Sydafrika – hur det var och vad det innebar att vara svart under apartheid. I fotografier av oöverträffad styrka lyckades han skildra sitt eget folks vardag. Med djärvhet, mod och empati porträtterade han de svartas situation under apartheids rasistiska lagar och förtryck. För att kunna publicera sina bilder gick Cole i exil 1966. Hans bok, House of Bondage, som kom ut 1967, blev direkt bannlyst i Sydafrika. Mellan 1970 och 1975 hade Ernest Cole ett svenskt främlingspass, så att han kunde resa fritt (dock ej till Sydafrika), och tillbringade stora delar av sin tid i Sverige. Cole avled i New York 1990 efter mer än 23 år i ofrivillig exil. Vid sin död hade han vare sig negativ eller fotografier av sitt imponerande arbete i sin personliga ägo. Dessa förlorade han redan 1976–1977. De flesta av Coles bevarade fotografier finns i Sverige. Den mest
omfattande samlingen tillhör Hasselbladstiftelsen och det är ur denna samling urvalet till utställningen gjorts. Merparten av fotografierna är utställningskopior som Cole själv gjort och många av bilderna existerar bara i enstaka exemplar. Flera av dem visas nu för första gången i en utställning i Europa. Från september 2010 till december 2011 turnerade utställningen i Sydafrika där den visades på fem olika platser: i
Johannesburg, Kapstaden, Port Elizabeth, Durban och slutligen i Ernest Coles township Mamelodi, öster om Pretoria.

Boken, Ernest Cole Photographer, som publicerades i samarbete med Steidl Verlag till premiäröppningen i Johannesburg, omfattar såväl ett självbiografiskt fragment som en biografisk text av en fotografkollega, minnen av människor som kände honom, en kritisk bedömning av Cole och hans verk samt forskningsmaterial om hans liv. Tillsammans ger utställningen och boken insikter i det komplexa samspelet mellan Coles insiktsfulla avslöjanden av hur apartheid fungerar och den slående styrka, men ändå subtilitet och elegans, som hans fotografiska "seende" uppvisar.

Ernest Cole föddes 1940 som Ernest Levi Tsoloane Kole i Eersterust, ett township öster om Pretoria. Redan som tonåring började han fotografera med en lånad kamera. När utbildningen för svarta begränsades slutade han skolan, sökte jobb och läste per korrespondens. I maj 1958 lyckades han få ett jobb i arkivet på den svarta tidskriften Drum Magazine i Johannesburg. Samma dag började han en korrespondenskurs i
fotografi vid New York Institute. På Drum fick han tillgång till mörkrummet, film och chefsfotografen som mentor. Dessutom lärde han av de andra fotograferna och deras uppdrag. I november 1960 lämnade Cole Drum för att bli chefsfotograf på en veckotidning och parallellt jobba som frilansfotograf. I början av 1960-talet lyckades han bli klassad som färgad istället för svart och bytte namn till Cole. Från april 1964
delade han lab med den vite fotografen Struan Robertson och här påbörjade han arbetet med sin bok. I maj 1966 lämnade Ernest Cole Johannesburg med delar av sitt bildmaterial i bagaget. Han kom till London och for därifrån vidare till Paris för att besöka Magnum Photos, som kom att vara av stor betydelse för hans internationella start. Cole spenderade sommaren i Köpenhamn innan han fick visum till USA och reste
till New York i september. Boken House of Bondage, som utkom i New York i augusti 1967, blev bannlyst i Sydafrika och så blev även Cole. Våren 1969 kom Cole till Sverige, inviterad av Rune Hassner, för en intervju för TVserien Bilder för miljoner, som också visas i utställningen. Med stöd från många svenskar fick Cole svenskt främlingspass 1970 och kunde fritt resa runt i världen, dock ej till Sydafrika. Han deltog i en utställning på Liljevalchs Konsthall 1970, vid Svenska Fotografers Förbunds 75-årsjubileum, och i Göteborgs Konsthall våren 1971. När Coles svenska främlingspass gick ut i januari 1975 förnyade han det inte. Resten av sitt liv, fram till sin död den 18 februari 1990, tillbringade han mestadels i New York i fattigdom, kringflackande, tidvis som hemlös, bitter och med dålig psykisk hälsa. Han drog sig ofta undan sina vänners hjälp och beskydd. Under denna tid förlorade han sina negativ, bilder och andra personliga tillhörigheter. Cole dog av cancer i New York en vecka efter det att Nelson Mandela frigavs. Hans
aska är begravd på kyrkogården i Mamelodi.

Gunilla Knape är curator för utställningen och efter 16 år på Hasselbladstiftelsen är detta hennes sista utställning. Knape har varit chef på Hasselblad Center, curator och de senaste åren som forskare vid Hasselbladstiftelsen. Knape slutar nu för att arbeta vidare med egna projekt.

Pressmaterial kan laddas ner från Hasselbladstiftelsens hemsida:
www.hasselbladfoundation.org
Under PRESS:
Användare: press
Lösenord: hs2012

För mer information, vänligen kontakta Jenny Blixt, tel. +46(0)31-778 2154 eller
e-mail Jenny.Blixt@hasselbladfoundation.org