Bild: Martin Parr New Brighton, England, 1983–85 © Martin Parr/Magnum Photos

FEAST FOR THE EYES

The Story of Food in Photography

Hasselblad Center29 februari - 10 maj, 2020

I utställningen visas matfotografins spännande historia från 1850-talet till idag inom konst, reklam och mode. Genren har funnits sedan fotografins början, men är mer populär idag än någonsin.

Pressvisning torsdag 27 februari kl. 10 i närvaro av utställningens curatorer Susan Bright och Denise Wolff. Meddela gärna din medverkan till jb@hasselbladfoundation.se

Om utställningen

Vi är vad vi äter. Mat både ger oss näring och formar våra kroppar men fungerar också som ett uttryck för våra njutningar och ideal. Att äta är en av de mest vardagliga och sinnliga handlingarna, men det är också väsentligt för våra traditioner. Mat berör både det offentliga och privata livet. Den kan ge uttryck för en livsstil eller en identitet, hopp eller förtvivlan, hunger eller överflöd. I slutändan handlar mat inte bara om bokstavlig smak, utan också om Smak med stort S – både den livsstil vi eftersträvar och byggstenarna i kulturen själv.

På liknande sätt handlar fotografier av mat därför sällan enbart om mat. De speglar våra liv och vår tid. Som ämne finns mat vanligtvis nära till hands och har sedan fotografins början avbildats i stor utsträckning. Att fotografera sin mat har dock aldrig varit så populärt som idag och bilder av mat – ungefär som mat i sig – kan väcka djupgående frågor om familj, tradition, klass, kön, ras, hälsa, njutning och äckel. De kan uttrycka hur vi lever och hur vi värdesätter oss själva och – när de är som allra bäst – föra oss närmare våra drömmar och begär.

I utställningen visas fotografier från 1850-talet till idag inom konst, reklam och mode av mer än 60 konstnärer, varav fem Hasselbladpristagare (Henri Cartier-Bresson, Nan Goldin, Irving Penn, Cindy Sherman och Wolfgang Tillmans). Den inkluderar även ett urval internationella kokböcker. Feast for the Eyes (fröjd för ögat) omfattar matfotografins rika historia genom tre teman; stilleben, gemenskap och lekfullhet.

Utställningen är producerad av Aperture Foundation, New York
Susan Bright och Denise Wolff, curatorer

Lördag, 29 februari, kl. 13-14
Specialvisning med curatorerna Susan Bright och Denise Wolff (på engelska)