Pressvisning 28/8 och föreläsning 3/9

Pressvisning 28/8 och föreläsning 3/9

Pressvisning torsdag kl 11 i Hasselblad Center

Välkommen på pressvisning i Hasselblad Center för utställningen Vivian Maier Street Photographer. Utställningens curator Anne Morin finns på plats tillsammans med Hasselbladstiftelsens curator Dragana Vujanovic.

Hasselbladstiftelsen presenterar den första utställningen i Sverige av den omtalade och nyligen upptäckta amerikanska fotografen Vivian Maier. Utställningen innehåller drygt 100 fotografier och ett antal Super 8-filmer tillkomna mellan 1950-70-talet i Chicago och New York. Vivian Maier Street Photographer visas på Hasselblad Center 30 augusti till den 19 oktober.

I utställningen visas BBC-dokumentären från 2013
Imagine… Vivian Maier: Who Took Nanny’s Pictures?

Allmänna guidade visningar av utställningen: söndagar kl 13
Vernissage fredag 29 augusti kl 18–20
Invigning kl 18.30 av utställningens curatorer Anne Morin och Dragana Vujanovic

Läs mer om utställningen

Föreläsning onsdag 3 september kl 18

Inventing Vivian Maier av Abigail Solomon-Godeau
Onsdag 3 september, kl 18 Hörsalen, Göteborgs konstmuseum
Ingen föranmälan. Begränsat antal platser
Föreläsningenhålls på engelska.

Abigail Solomon-Godeau är professor emerita vid den konstvetenskapliga institutionen vid University of California, Santa Barbara. Hon bor och arbetar i Paris. Några av hennes publikationer är Photography at the Dock: Essays on Photographic Histories, Institutions and Practices (1992); Male Trouble: A Crisis in Representation (1997) och monografier om den australiensiska konstnären Rosemary Laing (2011) och den österrikiska konstnären Birgit Jürgenssen (2009, i samarbete med Gabriele Schor). För närvarande avslutar hon två bokprojekt, The Face of Difference: Gender and Genre in Modern Photography och Art Photography in the Age of Catastrophe. Hennes essäer om fotografi, samtidskonst och feminism är vida publicerade.

Bild: Utan titel, Chicago, IL, augusti 1975© Vivian Maier/Maloof Collection, Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylles genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.

Hasselbladstiftelsen är en unik plattform för fotografi i Norden där fotografisk forskning och utställningar samverkar. Fyra-fem stora utställningar per år presenteras i Hasselblad Center, varav en är årets Hasselbladpristagare. Därutöver visas ett antal mindre utställningar i Projektrummet.

Forskningen förankras i utställningsprogrammet genom böcker, kataloger och texter samt regelbundna seminarier, föreläsningar och konstnärssamtal som placerar utställningarna i en fotohistorisk och teoretisk kontext.