Moon Goose Colony (MGC), 2011–ongoing, photograph © Agnes Meyer-Brandis, BUS, 2019

Pressvisning av utställningen Moonlight

Välkommen på pressvisning av grupputställningen Moonlight fredagen den 24 maj kl 10.00. Några av konsnärerna och curatorerna är på plats. Anmäl ditt deltagande till: jb@hasselbladfoundation.se.

I utställningen på Hasselblad Center visas verk av dessa konstnärer:

Chan-Hyo Bae, Helena Blomqvist, Nanna Debois Buhl, Cristina de Middel, Susan Derges, Joan Fontcuberta, Vincent Fournier, Hamish Fulton, Noémie Goudal, Nancy Holt, Kikuji Kawada, Melanie King, Michael Light, Agnes Meyer-Brandis, Aleksandra Mir, Ernesto Neto, Trevor Paglen, Jorma Puranen, Martha Rosler, Thomas Ruff, Larissa Sansour, Wolfgang Tillmans, Shen Wei och Johan Österholm.

Det är femtio år sedan vi landade på månen. Hasselbladstiftelsen är tätt sammanlänkad med denna historiska händelse. Det var en Hasselbladkamera som dokumenterade Buzz Aldrins kända fotavtryck och som användes till de andra ikoniska fotografierna från månlandningen, och de kommande Apolloexpeditionerna. Utställningen fokuserar på fotografiska verk och videoverk som skapats kring eller efter 1969, året för månlandningen med Apollo 11.

Månen med dess kraft över tidvattnet och tidjorden är full med konnotationer. Vad projicerar vi på månen? Månen kan porträtteras som ett vittne som råkar befinna sig vid en plats, som följeslagare eller som en plats att kolonisera, erövra. I utställningen finns verk som laborerar med rymd-färdens numera nostalgiska air eller använder sig av pro-pagandans språk. Vissa konstnärer tar fasta på månens fotografiska egenskaper, inte bara som ett fotogeniskt objekt men utifrån att fotografin är att ”måla med ljus”, precis som månen lyser upp natten och ger världen konturer. Det finns verk med motiv som uppvisar månens förtrollning av världen men utställningen innehåller också verk som snarare pekar på världens avförtrollning, det realpolitiska i frågan: vad handlade rymdkapplöpningen om? Månen är ett ypperligt föremål för konstnärliga undersökningar, ett nödvändigt sökande – även idag femtio år senare.

2019 är det femtio år sedan månlandning och fyrtio år sedan Hasselbladstiftelsen bildades.

Utställningen visas från 25 maj till 22 september och är curerad av Melanie Vandenbrouck, Royal Museums Greenwich, i samarbete med Louise Wolthers, Sara Walker och Dragana Vujanovic Östlind, Hasselbladstiftelsen. Melanie Vandenbrouck curaterar också Royal Museums Greenwich stora utställning om månens kulturella och vetenskapliga historia och den pågår från 19 juli 2019 till 5 januari 2020. Tillsammans undersöker de två utställningarna månen inom konsten från antiken till idag.