© Daido Moriyama Photo Foundation

Pressvisning på Hasselblad Center - Daido Moriyama A Diary

Pressvisning

Välkommen till pressvisning i Hasselblad Center fredag 11 oktober kl 10.00. Närvarande curatorerna Sara Walker och Louise Wolthers och Hasselbladprisets jurys ordförande 2019 Paul Roth.

På söndag den 13 oktober tar Daido Moriyama emot Hasselbladpriset vid ett stort jubileumsfirande på Konserthuset i Göteborg och på måndag den 14 oktober öppnar utställningen Daido Moriyama A Diary i Hasselblad Center.

Anmäl ditt deltagande på pressvisningen till: jb@hasselbladfoundation.se

Om utställningen

Utställningen En dagbok bildar ett rum med många skikt av ett verkligt liv, och av ett (konstnärs)Jag. Daido Moriyamas liv är hans bilder. Han arbetar enträget varje dag med insamlandet av det han ser, gör och passerar. Han har befunnit sig på en resa hela sitt liv, ibland ytterst lokalt, då han fotograferar sina hemma-kvarter i Tokyo men också på längre resor i Amerika och Europa. Det är med samma uppriktighet han tar sig an olika delar av världen och framförallt med samma frenetiska rörelse framåt. Stanna upp och ta en bild, fortsätt vidare. Det finns ingen hierarkisk idé i motiv-valen och detta återspeglas i utställningens verk. Vissa fotografier är råa, på gränsen till upplösta i abstraktion men delar ändå ett distinkt fotografiskt känslouttryck med de stillsamma, kontemplativa gatuscenerna eller självporträtten på hotellrum. Han har ett sätt att skapa dekadenta stilleben av de mest banala objekt, som får en nästintill fetischistisk kvalitet. Daido Moriyama fick tidigt anseende som provokativ gatufotograf, men hans arbete vittnar även om att ett liv innehåller många dagar av så många olika möten och känslotillstånd, allt från förtvivlan till ömhet och från det solkiga till det rena. Fotografierna i utställningen kommer från en snart 50-årig bildskapande verksamhet, som inte kan förstås kronologiskt eller i tematiska grupperingar. Fotografiets reproduktiva egenskaper är viktiga för Daido Moriyama. Han kan fotografera av sina egna bilder, och sedan fotograferar han den bilden, något som liknar en lek med sitt egna konstnärskap. Hans fotografier finns återskapade på kaffekoppar, skateboards och t-shirts. Bilderna finns till för att de ska möta många människor, både i utställningsrum och publikationer, de ska aldrig vara exklusiva.

Att en fotograf som är så produktiv, populär och inflytelserik som Daido Moriyama är årets vinnare av Hasselbladpriset är särskilt passande, eftersom Hasselbladstiftelsens stöd till och presentation av fotografisk konst firar 40-årsjubileum.

Curatorer: Sara Walker och Louise Wolthers
Utställningen innehåller fotografier tagna på 1960-talet fram till idag. Alla är lambdatryck nyproducerade 2019.

Hasselbladpriset

Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi har delats ut sedan 1980 då den svenske fotografen Lennart Nilsson fick priset. Hasselbladpriset består av en miljon kronor, ett diplom och en guldmedalj. Prisutdelningen av 2019 års pris äger rum i Göteborg vid Hasselbladstiftelsens jubileumsfirande på söndag den 13 oktober.

Jury

Paul Roth, ordförande Curator och chef,
Ryerson Image Center, Toronto Ann-Christin Bertrand Curator,
C/O Berlin Foundation, Berlin Susanna Brown Curator för fotografi,
Victoria & Albert Museum, London
Kristen Lubben Verkställande direktör,
Magnum Foundation, New York Thyago Noguiera Curator,
Instituto Moreira Salles, São Paulo

Motivering

"Daido Moriyama är en av Japans mest kända fotografer, hyllad för sin radikala attityd till både mediet och sina ämnen. Moriyamas bilder omfamnar ett högst subjektivt men autentiskt förhållningssätt. Genom att reflektera en skarp syn på stadslivet och dess kaos av vardagsliv och ovanliga karaktärer intar hans arbete ett unikt rum mellan det illusoriska och det verkliga. Moriyama blev den mest framträdande konstnären från den kortlivade, men djupt inflytelse-rika Provoke-rörelsen, som spelade en viktig roll för att frigöra fotografin från tradition och rannsaka mediets natur. Hans djärva, kompromisslösa stil har
bidragit till att skapa ett brett erkännande av japansk fotografi i ett internatio-nellt sammanhang. Moriyama har i sin tur, influerad av fotografen William Klein, Jack Kerouacs och James Baldwins texter och Shūji Terayamas experimentella teater, inspirerat efterföljande generationer av fotografer, inte bara i Japan utan i hela världen."

Daido Moriyama – biografi

Daido Moriyama är född 1938 i Osaka, Japan.

Efter att ha studerat grafisk design studerade Moriyama först fotografi under Takeji Iwamiya. Han flyttade till Tokyo 1961 för att bli assistent åt den stora japanske fotografen Eikoh Hosoe medan den senare arbetade på sin berömda serie Ordeal by Roses med författaren Yukio Mishima. Moriyama började arbeta på egen hand 1964.

Som medlem av Provoke-rörelsen, som han anslöt sig till 1968 i samband med den andra utgåvan av rörelsens tidskrift med samma namn, gjorde Moriyama rika och tätt komponerade bilder. Hans arbeten, som ofta beskrivs som råa och oroliga, gav upphov till en ny praktik för gatufotografin, där konstnären strövar omkring på gatan, konfronterar och konfronteras med offentliga rum. Moriyama började manipulera silkscreentryck på 1970-talet och använde tekniken i såväl sina böcker som sina verk.

Moriyamas arbete har haft en betydande inverkan över hela världen. 1974 presenterade Museum of Modern Art i New York hans verk som en del av den första stora västerländska utställningen med inriktning på japansk fotografi. Sedan dess har Moriyamas fotografier visats på många stora utställningar, däribland Tate Modern i London (William Klein + Daido Moriyama, 2012), San Francisco Museum of Modern Art (Stray Dog, 1999), Metropolitan Museum i New York

Relaterat innehåll