Wolfgang Tillmans - 2015 års Hasselbladpristagare

Wolfgang Tillmans - 2015 års Hasselbladpristagare

Wolfgang Tillmans

2015 års Hasselbladpristagare

Hasselbladstiftelsen har nöjet att meddela att den tyske konstnären Wolfgang Tillmans har utsetts till 2015 års mottagare av Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi à 1 miljon kronor (ca 110 000 €). Prisutdelningen äger rum i Göteborg den 30 november 2015. Den 1 december 2015 öppnar en utställning med Tillmans verk i Hasselblad Center, Göteborg. Samma dag arrangerar Hasselbladstiftelsen ett symposium med pristagaren, och en ny bok om Wolfgang Tillmans arbeten publiceras.

Motivering

Stiftelsens motivering till valet av Wolfgang Tillmans som 2015 års pristagare lyder:

Wolfgang Tillmans har etablerat sig som en av de mest originella och nyskapande konstnärerna i sin generation och driver ständigt det fotografiska mediet i nya riktningar. Hans praktik har sedan 1990-talet omfattat frågor av angelägen politisk och social vikt, som både direkt och indirekt speglat den fotografiska bildens kraft att kritiskt engagera sig i världen omkring oss. Därtill har Tillmans förändrat förståelsen av fotografiska utställningar genom sina djärva och originella installationer, som leker med skala, format, inramning och presentation, för att skapa fördjupande upplevelser som har inspirerat efterföljande generationer av konstnärer.

Priskommittén

Årets priskommitté, som lämnat förslag på pristagare till stiftelsens styrelse, har bestått av:
Simon Baker, ordförande - Curator för fotografi, Tate Modern, London
Irina Chmyreva - 1:e intendent, projekt till stöd för fotografi i Ryssland, IRIS Foundation, Moskva
Katerina Gregos - Frilansande curator och konstnärlig ledare, Art Brussels, Bryssel
Roberto Koch - Förläggare, Contrasto Books, Rom & Milano
Roxana Marcoci - 1:e intendent för fotografi, Museum of Modern Art, New York

Om Wolfgang Tillmans

Wolfgang Tillmans föddes 1968 i Remscheid, Tyskland, och är en världsberömd konstnär som har omdefinierat den populära förståelsen av fotografi som ett utställningsbaserat medium. Mellan 1990 och 1992 studerade han vid Bournemouth and Poole College of Art and Design i Bournemouth, Storbritannien, och under större delen av 1990-talet och fram till mitten av 2000-talet bodde och arbetade han främst i London. Han fick sitt officiella erkännande 2000, då han vann det prestigefyllda Turnerpriset, och ett tydligt bevis på den banbrytande karaktären på hans verk är att han än idag fortfarande är den enda konstnär som främst arbetar med fotografi, som har tilldelats denna utmärkelse. Hans verk finns i museisamlingar över hela världen, inräknat betydande institutioner i USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Han har ställt ut brett och kontinuerligt sedan slutet av 1990-talet och har nyligen haft stora utställningar på Moderna Museet, Stockholm, Kunsthalle Zürich, K21, Düsseldorf, Museo de Arte de Lima, Peru, och Museo de Artes Visuales, Santiago, Chile. Under 2014 har installationer av Wolfgang Tillmans visats på den åttonde Berlinbiennalen, Manifesta 10 och i samlingspresentationer vid Fondation Beyeler i Riehen och Fondation Louis Vuitton i Paris. Nyligen hyllades Wolfgang Tillmans också för sitt mycket originella bidrag till Arkitekturbiennalen i Venedig; en fantastisk tvåkanalig videoinstallation med hans egna fotografiska undersökning av det urbana landskapet i globaliseringens tidevarv, som just nu visas på Metropolitan Museum of Art i New York. För närvarande bor och arbetar Wolfgang Tillmans i Berlin och London.

Tillmans verk kännetecknas av en oerhört mångsidig och rastlös inställning tillsina ämnen. Verken varierar i fokus och förhållningssätt, från gatufotografi och urbana porträtt (inklusive väsentliga aspekter av subkulturer, queerpolitik och aidskrisen) till resor, landskap, stilleben, bilder av himlen och ren abstraktion. Förutom att skapa ikoniska bilder är Tillmans dessutom dubbelt betydelsefull genom bredden på sina intressen och tillvägagångssätt, på det sätt som han framgångsrikt river ner gränserna mellan till synes motstridiga metoder. På senare år har han gjort ansenliga och betydande serier med rent abstrakta fotografiska verk, där han experimenterar med både kemiska och tekniska hjälpmedel. Samtidigt har han behållit en nyfikenhet för den ständiga potentialen i mer dokumentära bilder. Under arbetet med sitt senaste verk, serien Neue Welt (New World), reste Tillmans över hela världen och utforskade den på ett sätt som skiljer sig från hans tidigare metod. Sedan nästan trettio år tillbaka har hans verk varit en undersökning av vad som utgör en bild, hur den fungerar och sprids tekniskt och socialt, i och mellan olika utrymmen för representation. Det som kanske är mest betydande med Tillmans praktik är hans innovativa inställning till den fotografiska bildens fysiska natur. Han använder olika papper, i olika storlek, fäster och ramar in verken på olika sätt för att betona själva karaktären av fotografierna som rumsliga objekt. Genom denna metod använder Tillmans utställningsrum på ett mästerligt sätt. Han designar och är curator för sina egna platsspecifika installationer till varje utställning. Tillmans enormt imponerande installationer från golv till tak består av inramade och oinramade verk i olika format och storlek. På detta sätt har han förändrat den fotografiska bildens status till att mäta sig med och utmana de mest fördjupande och imponerande samtida installationerna. Utöver utställningsrummet betraktar Tillmans den trycka sidan som en viktig plats för sina arbeten. Sedan 1990-talet har han varit djupt involverad i formgivningen och redigeringen av artist’s books och monografier, och han medverkar regelbundet i tidskrifter och andra publikationer.

Genom ett konsekvent utmanande och engagerande förhållningssätt till den fotografiska bilden i alla dess former, dess presentation för utställning och publikationer, har Tillmans förvandlat relationen mellan fotografi och samtidskonstens rum och språk. Han tillhör de mest inflytelserika konstnärerna för de senaste och nuvarande generationerna av studenter som definierar potentialen och kraften i den fotografiska bilden i det tjugoförsta århundradet.

Wolfgang Tillmans representeras främst av följande gallerier: Galerie Buchholz, Berlin/Köln, Maureen Paley, London, David Zwirner, New York.

Här kan du se en kort film om Wolfgang Tillmans.

Hasselbladstiftelsen bildades 1979 enligt makarna Victor och Erna Hasselblads testamente. Syftet med stiftelsen är att främja vetenskaplig undervisning och forskning inom fotografi och naturvetenskap. Stiftelsens årliga internationella pris för en framstående fotografisk gärning, som 2015 tilldelas Wolfgang Tillmans, är världens mest betydelsefulla fotografiska pris.

Stiftelsen har en samling fotografisk konst med fokus på Hasselbladpristagare och nordiska fotografer. I Hasselblad Center, beläget i Göteborgs Konstmuseum, presenteras tre–fyra utställningar årligen, varav en visar verk av årets Hasselbladpristagare. Ytterligare stipendier för studier och ateljévistelser delas ut varje år och stiftelsen arbetar aktivt inom det akademiska och konstnärliga forskningsområdet genom att publicera böcker, arrangera seminarier och andra offentliga evenemang.

Göteborg, 6 mars, 2015

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylles genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.

Hasselbladstiftelsen är en unik plattform för fotografi i Norden där fotografisk forskning och utställningar samverkar. Fyra-fem stora utställningar per år presenteras i Hasselblad Center, varav en är årets Hasselbladpristagare. Därutöver visas ett antal mindre utställningar i Projektrummet.

Forskningen förankras i utställningsprogrammet genom böcker, kataloger och texter samt regelbundna seminarier, föreläsningar och konstnärssamtal som placerar utställningarna i en fotohistorisk och teoretisk kontext.